Упражнения по английскому языку фразовые глаголы. Фразовые глаголы

1. Поставьте в предложение подходящий фразовый глагол, используя глагол из первого столбца и необходимый предлог – из второго. Некоторые глаголы и предлоги используются не один раз. Поставьте глаголы в нужную форму.

Take

Put up

Fill off

Try forward

Turn on

Look for

Give in

Grow after

Get out

Н-р: She … at 6 a.m. because her work starts early. (Она встает в 6 утра, потому что ее работа начинается рано.) – She gets up at 6 a.m. because her work starts early.

  1. Can I … these sandals, please? (Можно примерить эти сандалии?)
  2. It’s too cold outside. … a warm coat and a hat. (На улице слишком холодно. Надень теплое пальто и шапку.)
  3. It’s too hot inside. Can I … my jacket? (В помещении слишком жарко. Могу я снять куртку?)
  4. Mary is going to become a doctor when she … . (Мэри собирается стать врачом, когда вырастет .)
  5. Don’t forget to … the light when you leave the bathroom. (Не забудь выключать свет, когда выходишь из ванной.)
  6. Please … this registration form. (Пожалуйста, заполните этот регистрационный бланк.)
  7. We’re … to meeting your wife. (Мы с нетерпением ждем встречи с твоей женой.)
  8. Ann is so tolerant and kind. She likes … children and old people. (Аня так терпелива и добра. Ей нравится ухаживать за детьми и пожилыми людьми.)
  9. …! The baby is going to fall! (Осторожно ! Малыш может упасть!)
  10. Sorry. I can’t … with you tonight. I am very busy. (Извини. Я не могу пойти прогуляться с вами вечером. Я очень занят.)
  11. He is … a job as a lawyer. (Он ищет работу на должность юриста.)
  12. Bob smoked for 20 years but he … six months ago. (Боб курил 20 лет, но бросил 6 месяцев назад.)
  13. I’d like to watch the news. Could you … the TV, please? (Я бы хотел посмотреть новости. Не мог бы ты включить телевизор?)
  14. This word is new for me. I have to … it … in my dictionary. (Это слово для меня новое. Мне нужно отыскать его в словаре.)
  15. We must … our reports tomorrow morning. (Мы должны сдать наши отчеты завтра утром.)
  16. Oh god! We have … at a wrong station. (О боже! Мы высадились не на той станции.)

2. Образуйте фразовые глаголы с основой to be , подставляя предлоги из строки ниже. Поставьте подходящие по смыслу предлоги в предложения.

on up in off away up to

Н-р: Where is your brother? – He is … on holiday. (Где твой брат? – Он уехал в отпуск.) – He is away on holiday.

  1. Can I speak to Helen, please? – Sorry, she isn’t … at the moment. (Могу я поговорить с Хелен? – Извините, ее нет на месте в данный момент.)
  2. Close the door. I am … to work. (Закрой дверь. Я ухожу на работу.)
  3. It’s your life and it’s … you: to forgive me or not. (Это твоя жизнь, и от тебя зависит : простить меня или нет.)
  4. What is … at the cinema tomorrow? (Что показывают завтра в кино?)
  5. The fish smells awful. It is … . (Рыба ужасно пахнет. Она испортилась .)
  6. Look at the window: the light is … . So your parents are … . (Посмотри на окно: свет включен . Значит, твои родители дома .)
  7. What’s … ? Why is Rachel crying? (Что случилось ? Почему Рэйчел плачет?)

3. Поставьте в предложения подходящие предлоги, образуя фразовый глагол.

on up down out

  1. Hurry … ! We’ll be late for the train. (Поторопись ! Мы опоздаем на поезд.)
  2. Come …! Wake … ! It’ 10 o`clock already. (Давай ! Просыпайся ! Уже 10 часов.)
  3. I’ve got a headache. Could you turn the music … ? (У меня болит голова. Не мог бы ты сделать музыку потише ?)
  4. Your story isn’t true. You have made it … . (Твоя история лживая. Ты ее выдумал .)
  5. You shouldn’t drop the litter here. Please, pick it … . (Тебе не следует бросать здесь мусор. Пожалуйста, подними его.)
  6. I’ll try to find … the answer. (Я постараюсь разузнать ответ.)
  7. You must sort … the problem with the electricity today. (Ты должен устранить проблему с электричеством сегодня.)
  8. Put … all the fires before leaving the forest. (Потушите все костры перед тем, как уходить из леса.)
  9. Clear … the bedroom when you have finished your games. (Уберитесь в спальне, когда закончите играть.)
  10. Tom works … at the gym with great pleasure. (Том тренируется в спортзале с большим удовольствием.)
  11. Hang … , I’ll take my bag and money. (Подожди , я возьму сумку и деньги.)
  12. Go … , I’m listening to you very carefully. (Продолжай, я тебя очень внимательно слушаю.)
  13. I do hope that you will come and help me tomorrow. Don’t let me … . (Я очень надеюсь, что придешь и поможешь мне завтра. Не подводи меня.)
  14. His parents died, so his aunt brought him … . (Его родители умерли, поэтому его воспитала тетя.)
  15. Why are they going to knock … this building? (Почему они собираются сносить это здание?)

Тип 3: дополнение следует за предлогом: look for smb / smth , (a) search for; try to find: Are you still ~ing for a job? Дополнение не может менять своего места.

Тип 4: дополнение с двумя предлогами: look down on smb / smth, regard as inferior: Why do the English look down on everything foreign?

I. Сопоставьте phrasal verb из колонки А с его определением в колонке В. Ответьте на вопрос, к какому типу (2 или 3) они относяться.

  1. A B

a. to talk over a problem 1. to recover from

b. to try out an idea 2. to experiment with

c. to go off a person / food 3. to cancel

d. to call off a meeting 4. to stop

e. to give up smoking 5. to discuss

f. to look into a problem 6. to care for

g. to get over an illness 7. to not accept

h. to turn down an offer 8. to not like any more

i. to look after a child 9. to investigate

j. to work out a sum 10. to solve

II. Поставьте местоимение it на нужное место.

a. Jan had a problem with her finances, so we talked ___ over ____, and now it’s fine.

b. I had an idea for reorganizing the system. We tried ____ out ____, and it worked well.

c. I used to love ice cream, but since I found out how it’s made, I’ve really gone ___ off ___ .

d. We were due to have a meeting on Thursday, but we’ve had to call ___ off ____ because the chairperson’s ill.

e. I wish you wouldn’t smoke. Why don’t you give ____ up ____ .

f. I’m sorry to hear about your problem with the Tax Office. I promise I’ll look ___ into ___ as soon as possible.

g. The best thing for backaches is rest. Don’t worry. You’ll soon get ___ over ____ .

h. The job looks very attractive. You’d be a fool to turn ____ down ____ .

i. That ring is extremely valuable. Make sure you look ___ after ____ .

j. I need a calculator to see how much money I’ve got in my account. I can’t work ____ out ____ in my head.

III. Познакомьтесь со значениями словосочетания “bring smb / smth up” .

Bring smb / smth up , (a) educate; rear: She has brought up five children. If children are badly brought up they behave badly . (b) vomit: ~ up one’s dinner. (c) call attention to: These are facts that can always be brought up against you , used as evidence against you. These are matters that you can ~ up in committee . (d) (mil) summon to the front line: We need to ~ up more tanks. (e) ~ for trial: He was brought up on a charge of drunken driving . (f) cause to stop suddenly: His remarks brought me up short /sharp / with a jerk .

Какие из значений (a),(b),(c),(d),(e) или (f) использованы в следующих предложениях?

  1. I thought you brought up a very interesting point at the end of the lecture
  2. Her mother died in childbirth and she was brought up by her father.
  3. The war is going badly. We need to bring up more soldiers.
  4. The journey was so bumpy that the baby couldn’t help bringing up her breakfast.

IV. Закончите предложения одним из приведенных ниже словосочетаний. К какому типу относятся полученные phrasal verbs?

away with on with down on up to back on up against

in with out of away from

a. We’ve run _________ sugar. Could you buy some more?

b. Please don’t let me disturb you. Carry ___________ your work.

c. We must try to cut ________ the amount of money we spend. We just can’t make ends meet.

d. Keep _____ me! I’ve got a terrible cold, and I don’t want to give it to you.

e. When I look _______ my childhood, I realize what a happy time it was.

f. She’s such a snob. She looks ____ people who have to work for their living.

g. The only people she looks _____ are her grandparents.

h. Children grow __________ their clothes so quickly. It costs a fortune to clothe them properly.

i. The government have come _______ a big problem in their economic policy. The unions won’t co-operate, and management doesn’t approve of what they’re trying to do.

j. Face _______ the facts, Joey, and stop living with your head in the clouds. You’ll never get anywhere if you don’t work at it.

k. The antique table is very beautiful, but it doesn’t fit _____ the rest of the furniture, which is modern.

l. He tries to get ______ doing nothing around the house by charming everyone, but they’ve all learnt his tricks.

V. В данном упражнении обе части phrasal verbs используются буквально. Заполните пропуски предложенными наречиями или предлогами

away out on down off up in

a. I’d better write your telephone number _______ . I’ve got a terrible memory.

b. Don’t run _______ . Come here! I want to talk to you!

c. The bird’s cage wasn’t closed properly. It managed to get _____ , and unfortunately it flew ____ . We haven’t seen it since.

d. When Mrs Johnson died, she didn’t have a penny. She’d given all her money ______ to charity.

e. I don’t feel like cooking tonight. Shall we eat ______ ?

f. The soup doesn’t taste very nice. If I were you, I’d put some more salt _____ .

g. A button has come _____ my shirt. Could you sew it back ____ for me?

h. It has just started to rain, and the washing is hanging outside. Could you help me to bring it ____ ?

i. Hello. It’s Peter, isn’t it? I hardly recognized you! You’ve shaved ____ your beard.

j. Kate’s having a birthday party this afternoon. Could you help us to blow _____ some balloons?

k. I fell _____ my horse and dislocated my shoulder.

l. And my wife fell ____ stairs! One disaster after another!

m. The wind was very strong last night. It blew ____ a tree in our garden.

VI. Многие phrasal verbs имеют синонимы латинского происхождения. Phrasal verbs являются менее формальными, тогда как слова латинского происхождения более формальны и буквальны. Догадайтесь о значении phrasal verbs в следующих предложениях и найдите для них соответствующий синоним латинского происхождения из предложенного списка.

a. I was badly beaten up when I tried to break up a fight outside a pub last night.

b. You should tell the police that it wasn’t your fault. I’ll stick up for you, don’t worry.

c. Soon there will be no import duties within the Common Market. They’re going to do away with them.

d. Government forces in Walliland have put down a revolt by a group of soldiers.

e. The business went through a lean period at the beginning of the year, but things are picking up now.

f. Looking after six kids all day has completely worn me out !

g. Many old people are taken in by bogus officials, who call their houses, find a pretence for looking round and then steal their property.

h. I was told off for being late again this morning. If it happens again, my pay gets docked.

i. We’ve bought an old house which isn’t in very good condition, but we’ll do it up bit by bit.

j. Don’t believe her when she says she’s got stomach ache. She’s putting it on. She just wants to get out of going to school.

k. I had a very unhappy childhood, but the delights of being an adult and a parent have made up for that.

l. I can’t solve the riddle at all. I give in . What’s the answer?

m. The government is going to set up an inquiry into the condition of Britain’s prisons.

n. Police have ruled out murder, but are still holding several people for questioning.

o. He’s a great mate of mine. He’s the kind of friend who’ll stand by you through thick and thin.

Список синонимов латинского происхождения.

1. compensate for ___________ 9. establish_______________

2. exhaust _________________ 10. exclude _______________

5. pretend _________________ 13. surrender ______________

6. abolish _________________ 14. support ________________

7. reprimand _______________ 15. assault ________________

8. suppress ________________

VII. Затруднения, которые приносят многочисленные и многозначные phrasal verbs иностранцам и самим носителям языка тонко подмечены английскими журналистами. Далее в качестве примера приводится статья Майлса Кингтона, опубликованная в газете The Independent и написанная в форме урока английского языка по теме Phrasal verbs. Перед чтением сделайте ряд упражнений.

a) Догадайтесь о значении следующих phrasal verbs, фигурирующих в статье.

a. My sister has written, asking if we can put her up for a few days whilst she’s in London.

b. Paul was left ten thousand pounds in his grandfather’s will, so he set himself up as a photographer.

c. This bad weather’s really getting me down.

d. The flat isn’t very nice, but I can put up with it until I find somewhere better.

e. The family dog was old and crippled, so they decided reluctantly that they had to have her put down.

f. Let’s meet on the 20th . Put the date down in your diary so you don’t forget it.

g. James Gregory was sent down for ten years for his part in the robbery.

h. Peter thinks I’m trying to get off with his girlfriend, but I don’t find her very attractive. Anyway, I wouldn’t do a thing like that to a mate of mine.

i. Have you seen how Jane always putting him down? Either she criticizes him for the way he dresses, or the way he eats or the way he speaks, and she makes him feel such a fool!

j. “I’ve been set up ,” thought Alice. “Joe told the director that I was incompetent, than altered the accounts making it look like my handwriting, and now I’ve been accused of stealing money!”

k. Jeremy, who is a very good mimic, was sending up the Director and the way he screws up his face when he talks, when the Director himself came into the room. You could have heard a pin drop!

b) Сопоставьте phrasal verbs с предложенными определениями.

1. to depress, make miserable ____________

2. to send to prison _____________

3. to establish a business __________________

4. to prove a bed for someone for a short while _________________

5. to imitate someone in such a way as to make them appear foolish ________

6. to write down ______________

7. to kill (an animal) out of humanitarian reasons ______________

8. to tolerate _________________

9. to begin a romantic or sexual relationship with someone ____________

10. to make someone appear guilty in order to get them into trouble ________

11. to make someone seem foolish by criticizing and ridiculing them _______

Издание представляет собой пособие по применению в английском языке фразовых глаголов - одной из наиболее сложных для усвоения категорий лексики. Содержит справочный материал, примеры и упражнения по развитию навыков использования фразовых глаголов в устной и письменной речи, необходимые при подготовке к занятиям, тестированию и экзамену. В конце пособия имеются ключи к упражнениям.
Предназначено для абитуриентов, будет полезно студентам гуманитарных ВУЗов и колледжей, учащимся старших классов, а также всем желающим углубить свои знания английского языка.

Английские фразовые глаголы - это специфическое сочетание глагола с предлогом (иногда - с несколькими предлогами) или с наречием, имеющее единый смысл. Особенность данной структуры состоит в том, что в большинстве случаев ее семантическое значение нельзя вывести ни из значения глагола, ни при помощи прилагаемой к нему единицы (предлога или наречия, называемых послелогами), хотя в отдельных случаях дословный перевод глагола и послелога может дать ключ к пониманию всей единицы. В этом отношении фразовые глаголы сходны с идиомами и представляют значительную трудность для усвоения, так как подлежат простому запоминанию без опоры на логические связи или на перенос значений из составных частей структуры. Несмотря на то, что у фразовых глаголов почти всегда есть синонимы среди обычных глаголов, их усвоение имеет особое значение при овладении английским языком, поскольку делает это владение полноценным. И с другой стороны, невладение определенными фразовыми глаголами мешает достигнуть полного понимания речи носителя английского языка.

Всего в английском языке насчитывается около 12 000 фразовых глаголов. Их использование характерно как для официальной речи, так и для разговорной, и преимуществ стилистического плана в употреблении не отмечается.

Фразовые глаголы не являются ограниченной, застывшей группировкой. Это гибкая, постоянно изменяющаяся категория. В речи как устной, так и письменной, постоянно появляются новые единицы, равно как добавляются новые значения к уже существующим.

Содержание
Предисловие 3
1. to ask 5
2. to back 7
3. to be (am/is/are, was/were, been) 10
4. to blow (blew, blown) 15
5. to break (broke, broken) 18
6. to bring (brought, brought) 22
7. to call .....26
8. to carry 28
9. to come (came, come) 30
10. to cut (cut, cut) 36
11. to do (did, done) 40
12. to drop 44
13. to fall (fell, fallen) 46
14. to get (got, got) 51
15. to give (gave, given) 61
16. to go (went, gone) 65
17. to hold (held, held) 75
18. to keep (kept, kept) 79
19. to let (flet, let) 84
20. to look 88
21. to make (made, made) 94
22. to pay (paid, paid) 99
23. to pull 101
24. to push 106
25. to put (put, put) 108
26. to run (ran, run) 118Я
27. to see (saw, seen) 123
28. to send (sent, sent) 127
29. to set (set, set) 129
30. to sit (sat, sat) 135
31. to stand (stood, stood) 138
32. to stay 144
33. to stop 146
34. to take (took, taken) 148
35. to talk 160
36. to throw (threw, thrown) 164
37. to turn 167
38. to walk 176
39. to work 178
40. to write (wrote, written) 183
Дополнительные тесты 187
Ключи к упражнениям 192
Литература 204.

Бесплатно скачать электронную книгу в удобном формате, смотреть и читать:
Скачать книгу Английские фразовые глаголы в примерах и упражнениях, Точилина А.К., Шинкарева О.А., 2011 - fileskachat.com, быстрое и бесплатное скачивание.

  • Английские фразовые глаголы в примерах и упражнениях, English phrasal verbs (usage and exercises), Точилина А.К., Шинкарева О.А., 2011
  • Английский язык, Способы словообразования в таблицах и упражнениях, Точилина А.К., 2018 - Данное пособие представляет собой результат тщательного отбора и сведения воедино существующих правил английскою словообразования, обычно разбросанных по различным разделам грамматики. … Книги по английскому языку
  • Английский язык, Тренажер 2, Точилина А.К., Кажемская Л.Л., 2010 - Пособие предназначено для углубленной подготовки к централизованному тестированию по английскому языку. Включает расширенный грамматический материал, тренировочные и контрольные упражнения, а … Книги по английскому языку
  • Тематическая лексика английского языка в тестах и упражнениях, Готовимся к централизованному тестированию, Точилина А.К., Кажемская Л.Л., 2009

Следующие учебники и книги:

  • Enjoy English-1, Учебник английского языка для начальной школы, Аудиокурс MP3, Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Ленская Н.А., 2006 - Курс Enjoy English создан для обучения детей английскому языку в начальной школе. Он состоит из двух книг. Enjoy English - … Книги по английскому языку
  • Русско-английский разговорник, Масюченко И.П., 2012 - Общайтесь на английском языке без проблем! Этот разговорник позволит вам чувствовать себя как дома в любой стране! Общение без препятствий … Книги по английскому языку
  • Новый русско-английский разговорник, Курчаков А.К., 2008 - Наша книга представляет собой пособие - разговорник, сочетающее элементы традиционного разговорника, самоучителя английского языка, словаря и справочника. В сжатой форме … Книги по английскому языку
  • Все о модальных глаголах и сослагательном наклонении в английском языке, Пахотин А.И., 2005 - Это уникальное и единственное на книжном рынке пособие поможет вам узнать всю необходимую информацию о всех модальных глаголах и сослагательном … Книги по английскому языку

Предыдущие статьи:

  • Английский язык, 9 класс, Spotlight, Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж., Подоляко О.Е., 2010 Книги по английскому языку
  • Английский язык, 7 класс, Spotlight, Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж., Подоляко О.Е., 2010 - Английский в фокусе написан специально для общеобразовательной российской школы отечественными учителями-практиками совместно с известными британскими авторами. Все материалы апробированы в … Книги по английскому языку
  • Английский язык, 6 класс, Spotlight, Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж., Подоляко О.Е., 2008 - Английский в фокусе написан специально для общеобразовательной российской школы отечественными учителями-практиками совместно с известными британскими авторами. Все материалы апробированы в … Книги по английскому языку
  • Английский язык, 4 класс, Spotlight, Быкова Н.И., Дули Дж.,2007 - Английский в фокусе написан специально для общеобразовательной российской школы отечественными учителями-практиками совместно с известными британскими авторами. Все материалы апробированы в … Книги по английскому языку

Упр. 1 Вставьте слова из в предложения:

in into off on on out over with

  1. Remember to go ____ your essay checking for grammar and spelling mistakes before you hand it in to the teacher.
  2. The bag really goes _______ your shoes.
  3. I’ll just go and find out what’s going _______ outside.
  4. He is planning to go ________ for politics after graduating from university.
  5. Please close the door as you go ______.
  6. I’d rather not go _____ detail now. can we discuss it later?
  7. Stop talking and go _______ writing!
  8. This bacon smells awful. I think it’s gone _________.

Упр.2 Read and translate the text, pay your attention to the phrasal verb go:

Amelia’s story

Amelia has been going through the difficult time at work, so she decided to cheer herself up by going in for a competition. The prize was a luxury holiday in the Carribean. Amelia has had to go without a holiday for several years now, so she really wanted to win. The competition was to write a story beginning ‘Suddenly the lights went out … . The problem was that Amelia could not think of an idea for the story.

‘How can I go about getting a good idea?,’ she asked me. ‘It must be something special so that the judges go for my story over all the others.’ I suggested she went to the library to go through some books of short stories — she might get some ideas there. So she went off to see what she could find.

She soon found some great stories. She read one and then another and she went on reading all afternoon. Then she noticed a strange smell and suddenly the lights went out. She looked up and saw that the library was on fire. Of course that gave her the idea for the story. I hope she wins.

going through — experiencing an unpleasant or difficult situation

go in for — doing or competing in

go without — not have something you usually have

went out — stopped giving light

go about — start to do or deal without something

go for — choose

go through — examine the contents of something very carefully

went off — left a place to go to somewhere else

went on — continued

Упр.3 Complete the text, using the particles from the exercise 2:

I was going _______ some old letters the other day when I found one from my friend Nancy. After high school she had gone _______ to train as a doctor and ended up in Africa. She had to go ______ years of very hard study before she qualified. Life in Africa was not as comfortable as it was in our hometown, and there were many things she had to go _______ which the rest of us think of as necessities in our daily lives. But despite all the hardships, she went _____ working and helping people less fortunate than herself. I admire her so much. I wondered how I might go _______ making contact with her again, as I have no idea where she is living now.

Упр.4 Rewrite these sentences using phrasal verbs with go so that they keep the same meaning. Перепишите эти предложения используя фразовый глагол go так, чтобы они не потеряли смысл первого предложения:

  1. I’m thinking of competing in the New York Marathon next year.
  2. There were some difficult times in my father’s life.
  3. Unemployment and high crime levels often exist side by side.
  4. He decided to undergo the operation even though there were risks.
  5. I refused to support their decision to close the youth club.
  6. I didn’t realise how late it was and I didn’t stop studying till after midnight.
  7. We had to survive with no hot water for 24 hours while they were repairing the pipes.
  8. Do you think I should try the advanced level exam? It might be too difficult.
  9. She just left without saying goodbye. I wonder if I offended her?
  10. What was happening in the staffroom at lunchtime? I heard someone shouting.


Понравилась статья? Поделитесь с друзьями!