Народное творчество белорусов. Устное поэтическое творчество белорусов

Беларускi фальклор скарбнiца этнiчнай культуры беларуса Уступ Казка На календары вечнасц - канец XX стагоддзя, эпоха навукова - тэхнчнай рэвалюцы, эпоха бнк электронк Узброены ведам чалавек ужо абганяе сння самую смелую казачную фантазю, самыя нярымслвыя мары. Фантазю казак абганяе, а сама казка, як н дзна, не старэе, у нябыт не адыходзць. Можна нават сказаць - наадварот, у апошн час попыт на гэты вд вуснапаэтычнай народнай творчасц прыкметна зрос працягвае павышыцца.Гэта датычыць, зразумела, беларускага казачнага эпасу, беларускай казк. Жывая цкавасць, якую выклкае беларуская народная казка сучаснага чытача, не выпадковая яна абумолена, несумненна, яе высокм дэйна - мастацкм якасцям непаторнай нацыянальнай своеасоблвасцю.

С одной стороны, термин «Восточный Белосток» может быть истолкован географически, а с другой - культурно обусловлен характером поселения. Восточный Белосток, т.е. гайновский район, восточная часть Белостока, Семятыцце, Белосток и Соколка, в основном населены белорусами. Их культура различна, в зависимости от региона. Это лучше всего в районе Хайно, наименее в сокольском. Это отражается на национальном сознании жителей, о чем свидетельствуют результаты последней переписи. Многие привычки сохранились до сегодняшнего дня, однако некоторые из них были потеряны навсегда.

Глыбокая народная мудрасць, высокая паэтычнасць вобраза, нязломная светлая вера чалавека, у яго слы магчымасц, маральная цнатлвасць чысцня, непарананы, непераймальны гумар вострая сатыра, прастата даступнасць зместу, займальнасць апавядання, нарэшце, сапраднае монае чарадзейства вось некаторыя з гэтых вартасцей, якя засды прываблвал прываблваюць да беларускай казк дзячных чытачо слухачо.

В то время профессор Юзеф Ярошевич родился в Бельско, выдающемся историке и исследователе Подляского и Великого княжества Литовского. Его работа включает в себя трехтомную фундаментальную работу «История Литвы», а также многочисленные статьи, появившиеся в периодических изданиях того времени. Некоторые из них относятся к фольклору Подлясье. В одном из них. «Новости о плавучих в Подлясье» профессор рассматривает возможность существования ночного обряда Купалы в окрестностях Клещеля. Были и другие ритуалы, которые заняли его место.

Один из них был ритуальным ритуалом. Обряд был отмечен в течение недели Пасхи с воскресенья по воскресенье. Девушки или молодые замужние женщины собрались за деревней на песчаных холмах. Прогулка по пению разных песен. Во время этого процесса Рохулка решил танцевать вокруг девушек. Песни поют таким образом, характерные для этого обряда.

Усе беларускя казк класфкуюцца звычайна па трох асноных раздзелах казк пра жывл, чарадзейныя казк сацыяльна - бытавыя.Казк пра жывл лчацца найбольш старажытным па паходжанн, змястонай сутнасцю свай яны зыходзяць яшчэ да такх раннх форм першабытнага светапогляду, як анмзм адушаленне антрапамарфзм ачалавечванне. Трэба бачыць у х таксама далкя водгук татэмзму - адной з самых старажытных рэлгй чалавецтва, сутнасць якой складала вера татэма - агульнага для данага роду якой-небудзь жывлы ц раслны продка.

Мы находим в нем первое известное описание свадеб, крещений, похорон и других торжеств. Церемония свадьбы предшествовала свадьбе - молодой человек ехал с маршалом к ​​родителям девочки, чтобы назначить назначение на приданое. Был своего рода рынок, который начинался со слов: Подубно вы маетэ тэлушку до продажы. Если молодые люди и родители согласились выйти замуж, они сразу же договорились о свадьбе. За неделю до церемонии молодая девушка, одетая ленточками в свои волосы, ходила со своей невестой в деревне, чтобы пригласить гостей на свадьбу.

Чарадзейныя казк па свам паходжанн таксама належаць да найбольш старажытных.Галонае х зместе - гэта мары спадзяванн людзей на лепшае жыцц будучым, х мкненн пакараць сабе слы прыроды перамагчы сацыяльнае зло, а таксама х барацьба з чужаземным ворагам - заванкам. Гэты змест раскрываецца своеасаблва - у вобразах карцнах фантастычных, звышнатуральных, цудадзейных.

Девушка пригласила всех людей, даже людей, которых они встретили на улице. Из описания свадьбы из Нарева мы можем найти буржуазный обряд, который состоялся в субботу перед свадьбой. В доме невесты были замужние женщины и девочки. Вместе они приготовили большой пшеничный торт, увенчанный небольшими формами, также из тортов. Спела песни. В самый день свадьбы, прежде чем отправиться на свадьбу, молодые пришли на свадьбу, и вместе они поклонились родителям, целуя их ноги. Затем они обошли вокруг стола посередине.

В этом акте они сделали четыре лица мира и значки, висящие на крышках. После свадьбы в доме невесты состоялась свадебная церемония. Они длились как минимум три дня. О крещении автора описания не пишет. Он обращает внимание только на посещения, к которым гости обращаются к матери со своими блюдами. Среди кратких описаний различных ритуалов автор обращает особое внимание на торжественный ужин в канун праздника Божией Матери. На этом своеобразном бдении собралась вся семья. Свеча горит на свече, на столе стояли мясные блюда.

Сярод навелстычных сацыяльна - бытавых казак найбольш каштонасць у беларускм фальклоры маюць, несумненна, казк антыпанскя антыцарконыя, пазначаныя вострай сацыяльнай накраванасцю. Колькасць тых другх вельм значная. Прычыну гэтага трэба бачыць у тым, што беларуск селянн цярпе не тольк жорстк сацыяльны прыгнт, увасоблены вобразе пана - прыгоннка, але таксама цярпе жахлвы цск нацыянальны рэлгйны.Адмоны персанаж баларускх антыпрыгоннцкх казак - амаль засды - пан-чужаземец, як не тольк луп тры скруры з мужыка, але яшчэ таптася па ягонай душы, насмхася з яго мовы звычая, бесперапынна абража яго нацыянальную годнасць.

Сначала хозяин налил водку на стол. То же самое он символически символизировал блюдами. Это было связано с упоминанием предков. Он был похож на знаменитых праотцев. По сравнению с ритуалами автор уделяет больше внимания пению и музыке. Это подчеркивает великую музыкальность подлясских белорусов. Он пишет, что все из колыбели живут с песнями, он может петь и петь. Он прав, указывая на подчинение отдельных песен сезону. Музыкальность жителей Подляского, по словам автора, способствовала универсальному прослушиванию песен и самой природы.

Деревни были не далеко друг от друга, они соревновались друг с другом, пели громче. Автор пишет: Как в лесу вы плывете и пёте, когда эхо верно повторяет каждый оттенок вашего голоса? Вы слушаете его, как будто вы незнакомец, и он принимает вас все больше и больше с ним. И если кто-то еще действительно поет вдали, есть битва за пение, которая все больше и больше будет усиливать желание. Как-эхо играет в лесу тихо вечером или утром, как обнадеживает петь. И удивляйтесь, что подлясцы - такая петь!

Гэтак жа бязлтасна, як з панам, абыходзцца герой беларускх казак са святым айцам сх масцей папам, ксяндзам, дзякам. Прадметам сатырычнага адлюстравання антыклерыкальных казках часцей за с з яляюцца такя тыповыя рысы духонка, як ханжанства крывадушнасць, прагавтасць нахабства, паразтызм амаральнасць.Значную частку беларускага казачнага эпасу складаюць творы, у якх высмейваюцца ганьбуюцца розныя заганы чалавечым характары - такя, скажам, як непачцвыя адносны да бацько, нетактонасць, зайздрасць, дурнота, мкненне пажывцца за чужы кошт многя ншыя. Гэтыя творы, адлюстроваючы этычныя погляды народа, яго маральныя прынцыпы, яго разуменне дабра зла, называюць усе рэчы свам мнам, недвухсэнсона ясна, не прыбегаючы да алегорый, не карыстаючыся намкам. Многя з х з яляюцца зорам сатырычнай гумарыстычнай творчасц народа.

Автор также упоминает инструменты, среди которых наиболее популярной была труба. Это было с вершины сосны. На нем можно было сыграть различные простые мелодии. Он также играл на скрипке своей работы. Автор также описывает характерный танец. Для получения информации были отправлены специальные инструкции. Прихожанину Бельского уезда была доверена задача отца Селестины Брен, приходского пастора Старого Корнина. Описание сохранилось и по сей день в архиве Географического общества в Санкт-Петербурге.

Работа состоит из шести глав, которые описывают: внешний вид, речь, домициль, особенности социальной жизни, рациональные способности, нравственные принципы, образование и фольклор. Большое значение - 38 записанных песен, в том числе 14 свадебных песен, 24 головоломки, 15 пословиц и 2 сказки. В описание также включены чертежи одежды, рыболовных снастей и зданий с их планами. Нас больше всего интересует фольклор, неосязаемая часть описания.

Лс розных жанра беларускага казачнага эпасу склася неаднолькава.

Сярод сучасных запса казак пра жывл чарадзейных новых, не вядомых раней сюжета, амаль не сустракаюцца.У парананн з гэтым казкам, жывыя традыцы якх вдавочна затухаюць, пэнай жыццястойкасцю жыццяздольнасцю вылучаюцца казк сацыяльна - бытавога зместу рэалстычнага характару. Характэрныя змены назраюцца змесце паэтыцы тэкста, якя бытуюць прыкметнае парушенне разбурэнне кананчнай формы, адаптацыя фабулы адпаведнасц з сучасным дэйна - эстэтычным патрабаванням, адчувальныя, з аднаго боку, страты апсальнасц, у малынчасц, у казачнай абраднасц, з другога боку, узмацненне прытчавасц, прыспешванне цкавасц скарачэнне шляху да закладзенага творы маральна - фласофскага сэнсу, жыццвага рока, павучання.

Селестина Брен указывает, что с ней нет особых обычаев. Прелюбодеяние также не управляется ритуалами. Когда мальчик достиг совершеннолетия, взрослые родители пытались его хорошо выдать. Однако во время матча и самой свадьбы было проведено несколько обрядов.

Воспоминания о мертвых назывались чавтурами. Во время памяти верующих, которые в Православной Церкви проходят несколько раз в год во время так называемого. В память о жителях деревни они приготовили обед для нищих, особенно нищих. Из более поздних источников мы можем узнать, что нищие всегда были ожидаемыми гостями в хижине. В частности, их попросили помолиться за умерших дедов.

Тлумачыцца гэта не тольк сучасным мовам бытавання казак, але псхалогяй снняшняга спажыца фальклору.За догя стагоддз свайго снавання народная казка вабрала сябе пачуцц думк многх пакалення, абагульнла сацыяльны мастацк вопыт тысяч мльна людзей, таму набыла такя дэйна - мастацкя вартасц, такую глыбню зместу дасканаласць паэтычнай формы, што сння можа служыць адным з магутных сродка маральнага, сацыяльнага эстэтычнага выхавання моладз.

Они были съедены вечером и назывались колада. Среди других интересных ритуалов автор описывает так называемые. Это было популярно среди замужних женщин и вдов. Этот обряд является суровым постом, который длился с вечера в Великий четверг до Пасхи. За это время ничего не было съедено, и ничего не было съедено. Этот обычай сохранился и по сей день, особенно в приходе Стрей Корнин, где он служил.

Другим обрядом в описании является урожай. Обычно это было так: когда последний кукурузный хлеб был разрезан, у девушек было зерно с цветами. Они оставили неровную рожь, которая собрала, устроила и украсила цветы. Эта змея называлась перепелицей. Затем рабочие пошли с гирляндой в дом хозяина, поют песни. Хозяин помогал им в еде. Этот обычай сохранился во многих местах до сегодняшнего дня.

Анекдот Адносны да анекдота сучаснай айчыннай фалькларыстыцы можна характарызаваць як досыць супярэчлвыя. На думку адных даследчыка народнай творчасц, анекдоты - гэта тыя ж самыя сацыяльна - бытавыя казк, тольк значна меншага, невялкага аб му прынцыповых адрознення ад названага жанру казак у х няма. сць, аднак, ншы пункт гледжання, паводле якога анекдот, пры сй яго несумненнай блзкасц да сацыяльна - бытавой казк, з яляецца асобным жанрам народнай вусна - апавядальнай творчасц.

О назначении дня в церковные литургии, за которым последовали значки и флаги во главе крестьян, выходили с батиккой на их посевные поля. На своем поле его владелец и его семья стояли на коленях, а священник читал Евангелие над их головами. В конце процессии процессия вернулась в деревню, где в каждом доме, где стоял стол хлеба, повторялось одно и то же Евангелие. В конце процессии пастыри упрекали в одном месте кормовых животных, которые после прочтения молитвы о своем здоровье священник освещал зажженные свечи.

После этого процессия вернулась в церковь. Позже они все вместе отправились на угощение самому богатому человеку в деревне, где подготовка была подготовлена ​​всеми семьями. Брена также включает в себя 2 народных танца. Они похожи друг на друга, с той лишь разницей, что во втором прыгает и первая пара крутится вокруг, не прыгая. Казак танцевал так же, как русские гремучие змеи.

Больш таго - жанрам незвычайна актыным жыццяздольным у нашы дн, чаго нельга сказаць н пра казк, н пра легенды прымхлцы, н пра паданн бывалцы.У чым жа трэба бачыць жанравую адметнасць анекдота парананн з казкам Па-першае, анекдот - твор цалкам сатырычнай або гумарыстычнай прыроды, твор абавязкова, папросту кажучы, смешны.

Па-другое, анекдот вызначаецца гранчнай сцсласцю мастацкай формы у адрозненне ад казк, н абавязкова аднаэпзодны, не ведае разгорнутай экспазцы, дыялог яго вельм не многаслоны, дзеянне завязваецца, развваецца даходзць да кульмнацы мгненна.Па-трэцяе, гэта - эстэтычны эфект нечаканасц канцоцы твора анекдот абавязкова заканчваецца неспадзяванай сатырычнай або гумарыстычнай развязкай, у якой скандэнсавана ся ударная сла камчнага, увесь смех. У аснову многх анекдота пакладзены, трэба думаць, сапрадныя недарэчныя, смешныя выпадк здарэнн, якя мел месца жыцц. Але большасц свай яны, несумненна плод фантаз народа, яго жывога, дасцпнага розуму.

Самой популярной была слепая женщина. В нужном месте навешивали колосью, на которой висела шляпа, а на ней еще одна. Затем, один за другим, они перепрыгивали через ставки, чтобы не уронить шапки. Однако, если кто-то его бросил, он был наказан каждым из них, играя в крик. Третья игра в Старом Корнине и окрестностях была продлена. Мальчики были в кругах. Один из них прошел другое кольцо. Затем он позвонил одному из мальчиков и предложил угадать, кто это кольцо. Если вызывающий не догадался, она издевалась над ней.

У Брены есть еще несколько описаний пьесы. Селестина Брена - это первое такое подробное описание народной культуры Восточного Белостока, созданное не профессионалом, а священником. В течение следующих нескольких десятилетий было создано еще несколько работ. Алексей Волковски.

Легенды З усх жанра гэтак званай неказачнай фальклорнай прозы найблжэй да казак, дакладней - да чарадзейных казак, стаяць легенды. Легенда, як народнае мастацкае апавяданне вызначаецца, па-першае, своеасоблвым спалучэннем рэальнага фантастычнага, звычайнага дзвоснага, па-другое, пачаткова-зыходнай устанокай на вытлумачэнне, па-трэцяе, выразна павучальным характарам.

Он состоит из пяти глав: Приходской, Приходской Православной Церкви, Православной Церкви, Прихожан и Приходско-Православных Церквей. Мы особенно заинтересованы в главе, посвященной прихожанам. Отец Алексий Волковский говорит, что все принадлежит белорусам, с небольшим добавлением малайского элемента. Язык также является белорусским с небольшой примесью малайских слов. Поэтому народную культуру жителей Черного прихода следует рассматривать в перспективе белорусской культуры. К особенностям местной культуры отец Алекси считает, что рисуют стены дома в красно-зеленых цветках, которыми занимаются девушки.

У легендах шмат фантастычнага - непарана больш, чым у блзкх да х духам данны гстарычных паданнях аб далкм мнулым. Прынцыповая рознца мж м тым, што паданне рэальны жыццвы факт упрыгожвае, аздабляе выдумкай, у тым лку - фантастычнай, а легенда мкнецца выдуманае, створанае фантазяй выдаць за сапраднае, за рэальнае. Апрача таго, дзвосныя з явы падзе легендах вытлумачваюцца - чаго мы нкол не бачым у казках.Легенда прыйшла наш фальклор заняла м сва адметнае месца часы сталявання на землях усходнх славян хрысцянства.

Из религиозных обрядов автор упоминает, среди прочего, празднование полей с бесконечными прогулками и плантациями в конце июля. Затем эта трава используется для домашних лекарств и лекарственных целей. Осенью, после сбора урожая, так называемый. Для этой услуги хозяин приглашал всех - семью и друзей. Кладбища были пересечены с мертвыми предками, а затем праздничным ужином. Что касается других народных ритуалов, в описании упоминается содержание коз в течение дня и в течение дня. Алексей Волковский, однако, этот ритуал уже ушел.

О крещении автор пишет, что они были очень скромными - в них принимали участие только члены семьи и крестные родители. Свадьба в течение первых двух-трех дней состоялась в гостинице, а затем прошла к молодым. В то же время у кого-то из двоюродных братьев невесты была своя кроватка, которая должна была быть выкуплена в доме жениха. При выезде молодой человек должен носить рубашку с холста. Только тогда она получила все права жены и экономки.

Прыйшла на змену больш старажытнай за яе язычнцкай прымхлцы, якую, аднак, не выцеснла, а пачала жыць разввацца побач, многае зяшы ад свай папярэднцы яшчэ больш - ад самой жывой рэчаснасц новай эпох. У аснову легендарнага сюжэта эвычайна кладзецца яксц цуд, неверагоднае здарэнне, з удзелам людзей стот звышнатуральных, з умяшаннем сл цудадзейных.Пра што складался легенды Пра стварэнне свету, пра паходжанне жывл, птушак насякомых, пра святых Бога, пра пекла рай, пра вну пакаранне за яе, пра дабрачыннасць знагароджанне за яе, пра чалавечую долю смерць - пра многае ншае. Прымхлца Прымхлца ад слова - прымха - гэта невялчкае вуснае апавяданне аб нейкм незвычайным, цудадзейным, як правла, страшным здарэнн, удзельнкам ц сведкам якога нбыта бы сам апавядальнк або добра знамы ц нават блзк яму чалавек.

В описании мы также находим интересные сельскохозяйственные привычки. Первое из них - празднование полей в День Святого Лаврентия. Хозяин был окружен ржаным полем, в углах поля они посадили священную иву и похоронили остатки пасхального стола. Когда они впервые принесли свои вещи на пастбище, они окропили его иорданской водой и нанесли святую иву. Во время жатвы Пасха благословенный хлеб был принесен в жертву на Пасху, чтобы сохранить зерно у мышей и всех нечистых.

Международный фестиваль фольклора «Подляские собрания». Главный организатор фестиваля. Бранск. Бильский Дом культуры в Бельске Подляски. Центр культуры коммуны в Бочках. Центр культуры и спорта Цехановецкий в Цехановец. Центр культуры коммуны в Сепьетово.

Якя ж гэта такя страшныя, цудадзейныя здарэнн Ну, скажам, сустрэча з нячысцкам, з вурдалакам, з дамавком, са змяным царом, з русалкаю з ншым падобным стотам - прадстанкам гэтак званай нжэйшай народнай дэманалог.

Выток гэтага цкавага, самабытнага жанру апавядальнай вуснапаэтычнай творчасц тояцца глыбокай данасц, у пэных асаблвасцях старажытнага светапогляду, у дахрысцянскх язычнцкх уяленнях. Асновай для яго знкнення далейшага развцця паслужыла вера чалавека снаванне надпрыродных сл, у магчымасць розных чарадзейна-магчных ператварэння, дзвосных прая цуда. Галоная вызначальная рыса прымхлц у тым, што усе яны, без выняткку, звязаны з такою з явай светапогляднага парадку, як прымхлвасць.

Паданне Паданне, будучы таксама, як казка ц легенда, вусным мастацкм апавяданнем, ад гэтых папярэднх стотна адрознваецца тым, што зместам свам звязана з якой-небудзь канкрэтнай падзеяй гстарычнага жыцця-быцця народа прымацавана да пэнай мясцовасц. Часцей за с яно паданне вырастае з нейкай падзе мясцовай гсторы. Устанока на гстарызм - найбольш характэрная рыса падання.Адсюль грамадская функцыя падання перш за с - пазнавальна-нфармацыйная. стотнай прыкметай многх падання з яляецца х растлумачальны характар - мкненне даць адказ на пытанн адкуль што зялося, як знкла гэтак называецца.

Вытлумачыць, напрыклад, паходжанне назвы пэных населных пункта, рэк рэчак, азр крынц, кургано, лесу, паляны, балота нш. У беларускм фальклоры большасць падання менавта такога зместу. Астатня - х меншасць - звязаны з лсам жыццм пэнай асобы, канкрэтнага чалавека, нечым выдатнага цкавага.Што да асаблвасцей мастацкай формы падання, то яна не вызначаецца той традыцыйнай кананчнасцю, устойлвасцю кампазцыйна - структурных элемента, што ласцва казкам. Сюжет у м, як правла, аднаэпзодны, часам зусм няма выразна акрэсленага сюжета, няма такх характэрных для казачнай прозы кампанента, як агульныя месцы, пастаянныя формы, дыялог, зачын, канцока.

Бывалца Бывалца - вуснае мастацкае апавяданне пра жыцц надзе не так далкага мнулага, расказанае адметнай, складнай, рытмзаванай збольшага рыфмаванай мовай.

Тэмай, зместам, характарам адносн да рэчаснасц бывалцы блзкя да бытавых казак. З казкам х зблжае тое, што у х, таксама, як у казках, шмат выдумк. Але выдумка найбольш такая, што не выходзць за рамк рэальнага магчымага. У адрозненн ад казак бывалца не карыстаецца традыцыйным прымам казачнай паэтык.Галонае, што вызначае ласнае жанравае аблчча бывалцы, што аб ядновае досыць разнародныя тэматычных мастацкх адноснах творы гэта х складная, блзкая да вершаванай, мова. У жывой практыцы народа, у яго штодзннай монай практыцы сустракаецца безлч вобразных, афарыстычных, крылатых выраза, якя або выказваюць нейкую закончаную, самастойную павучальную думку, або трапным парананнем ц далым намкам характарызуюць пэную з яву, рысу чалавека, узаемаадносны памж людзьм, або проста прыгожваюць гутарку дасцпным каламбурам, нечаканай грой сло, да месца падкнутай складнай жарталвай завагай, парадай, пажаданнем.

У першым выпадку мы маем справу з прыказкам, у другм - з прымакам, у трэцм - з прыгаворкам. Што датычыць прыказак, то можна прывесц такя Адна пчала многа мду не наносць, або Дзе няма работы, там няма ахвоты дзеш на чужую старану - пльнуйся, каб не было сараму. Вельм цкавыя сць прымак Пражы век - н сабака, н чалавек, Што яму законы, кал суддз знамы, Чыста ходзць, дык н чыста жыве г.д. Усе гэтыя трапныя, крылатыя выразы з данх часо карыстался карыстаюцца народзе вялкай любою. Не трэба забываць пра такя рэчы, як народныя прыкметы, таксама праклны.

Загадкi Нельга не сказаць некальк сло аб загадках.

Гэта не будзе навнай, кал я скажу, што гэты жанр народна - паэтычнай творчасц зараз зусм загне. Па-першае, вельм многя старыя, традыцыйныя загадк практычна жо не могуць снаваць пашырацца сярод сучаснай дзятвы моладз па той прычыне, што з народнага побыту канчаткова знкл з явы прадметы, якя лягл аснову х метафарычных вобразо.Някай кемлвасц здольнасц вобразна мыслць не хопць, каб разгадаць, напрыклад, загадку пра цэп, якм малацл збожжа, кал ты нкол гэтага цэпа не бачы. Па-другое, загадк народзе амаль перастал складацца.

Казк, легенды, анекдоты, прымхлцы, паданн, бывалцы, мудрасло, народныя прыкметы, загадк - с гэта сць та фальклорная спадчына, якая з яляецца крынцай беларускай культуры на працягу жо многх стагоддзя.

Что будем делать с полученным материалом:

Если этот материал оказался полезным для Вас, Вы можете сохранить его на свою страничку в социальных сетях:

Ещё задолго до того, когда художественное слово было зафиксировано в памятниках письменности, народ выражал свои настроения и думы в песнях, сказках, легендах и преданиях, которые были первыми проявлениями его художественного творчества. Они передавались на протяжении многих лет и веков своего бытования, становились прекрасными произведениями искусства. В них отражались все важнейшие особенности народной жизни с самых далёких времён: борьба человека с природной стихией, его мечты, мнения, любовь к родине и ненависть к врагам, глубокий оптимизм.

Многие фольклорные произведения создавались и бытовали при определенных обстоятельствах - во время праздников, работы. Они сопровождали трудовую деятельность человека (трудовые песни), помогали в воспитании детей (песни-колыбельные, детские песни, загадки, сказки), передавали новым поколениям жизненный опыт и мудрость (легенды, предания, поговорки, пословицы и др.). Расширяясь и в более позднее время, фольклорные произведения влияли даже на развитие письменной литературы. Устная поэзия народа всегда была неиссякаемым источником идей, образов, способов художественного отображения жизни белорусского народа.

Устное народное творчество — важнейшая часть духовной культуры народа - чрезвычайно хорошо сохранилось не только в памяти белорусов, но и в активном быту, сыграло большую роль в национальном самосознании, в развитии литературы и искусства; оно плодотворно влияет и сегодня на процессы национального возрождения.

Термин фольклор, который возник в середине XIX в., в переводе означает народную мудрость. Фольклор в его узком значении — один из видов народного искусства, отражающий действительность в образах, созданных при помощи поэтических слов. Фольклорный процесс всегда происходит в рамках традиции, опирается на предыдущий опыт, использует художественные ценности, которые принадлежат всему народу. Фольклор возник раньше, чем письменность и, естественно, бытовал только в устной передаче. Но и с появлением письменности долгое время передача из уст в уста также была единственным путём распространения фольклора. Народ знакомился не только с песней, сказкой, пословицей, поговоркой, легендой, но и с образцами лучшей письменной литературы. Коллективность, устное бытование, вариантность — черты, присущие только фольклору и которыми он принципиально отличается от художественной литературы. Фольклорные произведения отличаются от произведений письменной литературы и некоторыми особенностями художественной формы. Это в первую очередь традиционная поэтика, выработанная народом на протяжении веков. Традиционная народная символика, разнообразные формы, постоянные эпитеты, метафоры, сравнения и другие виды троп, особенности композиции придают устной поэзии специальный колорит. Фольклор несёт идеи справедливости и социального равенства, передаёт отношение народа к важнейшим событиям, выражает интересы трудящихся. Произведения отражали и прославляли борьбу против угнетения, против иноземных захватчиков. В творчестве каждого народа есть свои неповторимые черты, которые образуют народную специфику фольклора. Вместе с тем многие произведения, сложенные разными народами, похожи. Белорусский фольклор представлен почти всеми жанрами: календарная и семейно-обрядовая поэзия, сказки, предания и легенды, пословицы и поговорки, загадки, заговоры, народный театр в разных его видах, социально-бытовая лирика. Не было в белорусском фольклоре таких произведений, как былины или думы, специфичных для русского и украинского фольклора. Но белорусский народ тоже создал свой героический и исторический эпос, который хотя и не обрёл единую жанровую форму, однако довольно полно отражал многие героические старания нашего прошлого. Национальный колорит белорусскому фольклору придают поэтические образы богатырей и силачей, отдельные художественные средства, поэтический язык. Фольклор явился первой поэтической школой многих выдающихся писателей. Творчество В. Дунина-Марцинкевича, Ф. Богушевича, Я. Лучины, А. Гуриновича, М. Богдановича, Я. Купалы, Я. Коласа и многих других известных белорусских поэтов и прозаиков неразрывно связана с народной поэзией и по сути опирается на неё.

Разделить устные народные произведения по времени их появления невозможно, так как в одном и том же произведении можно найти что-то от разных времён, связь прошлого с нынешней жизнью. Поэтому лучше рассматривать раздельно виды устного народного творчества.



Понравилась статья? Поделитесь с друзьями!