Егэ по английскому грамматика тесты. Егэ по английскому языку

Рассмотрим следующий раздел Единого государственного экзамена – Грамматика и Лексика, самый объемный по охватываемому материалу и трудозатратный в подготовке. Сегодня начнем с первой части – заданий 19 – 25, проверяющих знание грамматики.

Общая информация

Раздел “Грамматика и лексика” Единого государственного экзамена отличается от аналогичного раздела только наличием третьего задания на знание лексических единиц и сочетаемости. Первое – на грамматику, второе – на словообразование и третье – на общее знание лексической части изучаемого языка.

Часть “Грамматика” при правильном выполнении даст вам 7 баллов .

После определенной тренировки на весь раздел потребуются не предписанные 30 минут, а 20 минут , на чем можно и сэкономить время для остальных частей экзамена. А на часть “Грамматика” – около 7 минут.

Задания 19 – 25

Первые задания этого раздела тестируют все грамматические знания, полученные или не полученные за 11 лет обучения в школе. Здесь никакой лайфхак не поможет, если ученик туп и ленив мало что знает об этой самой грамматике. Да что там, даже если знает, но забыл под влиянием стресса/ бессонной ночи/ расставания с любовью всей жизни, возможность угадать правильный вариант практически равна нулю, потому что тут этих самых вариантов нет, их нужно вписать самим. И даже если повезло и угадал правильную грамматическую форму, но написал неверно – заветного балла все равно не видать.

Чтобы облегчить непосильную задачу, на этапе тренировки предлагаю следующую схему (она же в форме таблицы ниже):

  • Если перед нами существительное :
    1) Наиболее вероятное - образовать от него форму множественного числа (выучить все исключения, типа foot - feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным - не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного - s).
    Пример: Machu Picchu, often called “The Lost City of the Incas”, is probably the most famous symbol of the Incan Empire. Machu Picchu is situated 7,875 _______FOOT ________ above sea level in Peru. (правильный ответ – FEET)
    2) Менее вероятный - притяжательная форма существительного (вроде world - world’s). Распознать этот случай легко - после пропуска будет стоять еще одно существительное.
    Пример: This was my ____FRIEND_____ worst habit. (правильный ответ – FRIEND”S)
  • Если видите местоимение (например, I), ставьте его в падеж - объектный (me) или притяжательный (my или mine). Еще возможна рефлексивная форма – myself. В предложении ниже после пропуска стоит существительное (здесь и далее примеры-картинки из демоверсии экзамена 2016 года), так что здесь единственный вариант – притяжательный падеж, который ставится перед существительным.

    Указательное местоимение (this, that) нужно ставить во мн. ч. (these, those соответственно). Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах встречаются реже, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.

  • С числительными все волшебно просто - преобразуем количественное в порядковое, помня все тонкости правильнописания (например, one – first).
    Пример: My ___TWO_____ thought was that I had mistaken the number of the house. (Правильный ответ – SECOND)
  • Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Небольшой лайфхак – если перед пропуском стоит than или конструкция the … the … (например, the better you prepare, the better mark you have), это сравнительная, а если the, то превосходная. Здесь нужно помнить, что the второй раз писать не надо, только саму превосходную форму.
    Пример: The ______BAD _________ moment was when I remembered that I had recently asked staff members to give me their home numbers. (Правильный ответ – WORST)
    Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
  • А вот с глаголами придется попотеть (поэтому и таблица ниже такая путаная). И сначала понять - перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное, инфинитив или герундий).
    1) Узнать неличную форму легко - в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола, то есть наш пропуск стоит не на месте сказуемого, а на другом месте в предложении, идеально – если перед ним запятая, которая явно намекает на что-то отличное от сказуемого.
    Рассмотрим пример из демоверсии 2017 года, первые два задания. Перед пропуском в задании 19 стоит запятая, явно намекая на оборот, дополняющий главное предложение “The name Alaska comes from the Aleut word alaxsxaq”. Осталось только понять – активное или пассивное значение у уточняющего оборота. Так как слово само что-то обозначает, делает вывод об активном значении причастия и пишем meaning.
    В задании 20 также запятой отделен уточняющий оборот. При переводе становится понятен его пассивный смысл, слово не само сформировалось, его сформировали, поэтому добавляем к глаголу form пассивное окончание -ed.

    То же самое грамматическое явление и в 22 задании. Но тут все облегчается семантикой слова locate. После прорешивания n-ного количества примеров, становится очевидно, что при виде слова locate нужно ждать пассивного значения – либо это личная пассивная форма глагола, либо причастие с пассивным значением located:

    2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
    Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
    Снова обратимся к демоверсии 2017 года. Понять, что мы видим личную форму глагола в заданиях 21 и 23 можно, найдя подлежащее – оно стоит прямо перед пропуском, which в задании 21 и structure в задании 22. В первом случае для понимания пассивного характера глагола нам потребуется перевод, во втором случае – стоит предлог by, в большинстве случаев указывающих на пассив.

    Обойдя все подводные камни, не ошибиться бы еще в написании, выучив правила орфографии и неправильные глаголы. В задании 24, например, мы видим личную форму глагола (на месте сказуемого), понимаем, что оно стоит в активном залоге (участники сами выигрывают соревнование), определяем время – прошедшее, потому что все окружающие его предложения стоят в прошедшем времени, и по правилу согласования времен мы знаем, что возле Past, как правило стоит, Past или Future-in-the-Past. Так как в этом предложении нет определенных показателей времени, и оно обозначает просто событие в прошлом, выбираем Past Simple.

    Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться.
    Пример: One day I decided to ask him why he always chose this type while driving. “Well, sister,” he reluctantly replied, “to be frank, it’s mainly so you can’t sing along.” He added that he _______LISTEN___________ to anything else if only I promised not to sing along. (Правильный ответ – WOULD LISTEN, согласование времен в косвенной речи)

Понимаю, что вся схема выполнения задания кажется путаной и вызывает сомнения, но после примерно двух месяцев работы по ней ученик все запоминает и начинает самостоятельно рассуждать.

Обратите внимание, как нужно заполнять бланк к этому заданию – все заглавными буквами и без пропусков. Если в ответе есть апостроф , например – didn’t like, то он записывается в отдельную клетку . Вообще, госпожа Вербицкая советует избегать апострофов в пользу полной формы – did not like, потому что “компьютер их может не считать”.

Здесь не будет никаких лайфхаков, потому что если не готовиться к этой части экзамена, угадать и логически что-то вычислить невозможно. Подготовку к заданиям 19 – 25 лучше начинать за год до экзамена, распределив все темы и повторив их за месяц-два перед экзаменом. Этой схемы я придерживаюсь в своем .

Несколько общих советов по выполнению:

  • Читать ВЕСЬ текст, потому что подсказка о грамматической форме может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в следующем.
  • Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
  • Проверьте еще раз.
  • Если не понимаете, напишите хоть что-нибудь, мало ли.
  • Учебные пособия

    Я не могу вас обрадовать и сказать – вот 2-3 книги, все нужное для подготовки – в них.

    Для подготовки к заданиям 19-25 придется самим изучать кодификатор и выбирать подходящие грамматические темы для изучения. Я пользуюсь в подготовке следующими пособиями:

    Данные тесты в формате ЕГЭ для раздела «Грамматика» разработаны на основе коротких рассказов из сборника L.A.Hill“AdvancedStoriesforReproduction” (seriesI) publishedOxfordUniversityPress, 1965, 68 pages$ ISBN: 0194325431.

    Основным преимуществом является то, что данные материалы представляют собой короткие (не более 300 – 500 слов) сюжетные тексты различной тематики.

    Скачать:
    Предварительный просмотр:

    ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

    Данные тесты в формате ЕГЭ для раздела «Грамматика» разработаны на основе коротких рассказов из сборника L.A.Hill “Advanced Stories for Reproduction” (series I) published Oxford University Press, 1965, 68 pages$ ISBN: 0194325431.

    Основным преимуществом является то, что данные материалы представляют собой короткие (не более 300 – 500 слов) сюжетные тексты различной тематики.

    Раздел «Грамматика»

    As one approaches some crossroads, one comes to a sign which __________ that drivers have to stop when they come to the main road ahead. At other __________, drivers have to go slow, but they do not actually have to stop (unless, of course, there is something coming along the main road); and at still others, they do not have either to stop or to go slow, because they __________ themselves on the main road.

    Mr. Williams, who was always a very careful driver, __________ home from work one evening when he came to a crossroads. It had a "Slow" sign, so he __________ down when he came to the main road, looked both ways to see that nothing was coming, and then drove across without stopping completely.

    At once he __________ a police whistle, so he pulled in to the side of the road and __________. A policeman walked over to him with a notebook and pencil in his hand and said, "You didn"t stop at that crossing."

    "But the sign there __________ "Stop"," answered Mr. Williams. "It just says "Slow", and I did go slow."

    The policeman looked around him, and a look of surprise __________ over his face. Then he put his notebook and pencil away, scratched his head and said, "Well, I"ll be blowed! I __________ in the wrong street!"

    CROSSROAD

    DRIVE

    SLOW

    HEAR

    STOP

    NOT SAY

    COME

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text I

    As one approaches some crossroads, one comes to a sign which says that drivers have to stop when they come to the main road ahead. At other cross roads, drivers have to go slow, but they do not actually have to stop (unless, of course, there is something coming along the main road); and at still others, they do not have either to stop or to go slow, because they are themselves on the main road.

    Mr. Williams, who was always a very careful driver, was driving home from work one evening when he came to a crossroads. It had a "Slow" sign, so he slowed down when he came to the main road, looked both ways to see that nothing was coming, and then drove across without stopping completely.

    At once he heard a police whistle, so he pulled in to the side of the road and stopped. A policeman walked over to him with a notebook and pencil in his hand and said, "You didn"t stop at that crossing."

    "But the sign there doesn"t say "Stop"," answered Mr. Williams. "It just says "Slow", and I did go slow."

    The policeman looked around him, and a look of surprise came over his face. Then he put his notebook and pencil away, scratched his head and said, "Well, I"ll be blowed! I am in the wrong street!"

    Раздел «Грамматика»

    Before the __________ war, officers in the navy had a lot more freedom when their ship was in port than they have nowadays. They __________ to lead a busy social life, and to take an active part in sport ashore. It was therefore rather difficult for __________ to find time to do all their other duties.

    Usually, all the officers in a ship used to have a regular meeting together once a week to receive orders from their captain, make reports and discuss any business that had to __________, such as who should represent the ship in the next football match.

    One such meeting __________ on board a ship one day, and after the regular business had been completed, the time __________ to discuss the date of the next meeting. Friday of the next week was suggested, and so was Monday of the week after, but both of them interfered with __________ arrangements for the weekend, and in the end it was generally agreed that the meeting should be held on Wednesday, as this would be the __________ likely day to inter fere with anybody"s convenience, since it was right in the middle of the week.

    As the officers __________, however, one of them was heard to say, "Wednesday is the __________ day, because it interferes with two weekends!"

    LATE

    EXPECT

    THEY

    DISCUSS

    HOLD

    COME

    SOMEBODY

    LITTLE

    LEAVE

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text II

    Before the last war, officers in the navy had a lot more freedom when their ship was in port than they have nowadays. They were expected to lead a busy social life, and to take an active part in sport ashore. It was therefore rather difficult for them to find time to do all their other duties.

    Usually, all the officers in a ship used to have a regular meeting together once a week to receive orders from their captain, make reports and discuss any business that had to be discussed, such as who should represent the ship in the next football match.

    One such meeting was being held on board a ship one day, and after the regular business had been completed, the time came to discuss the date of the next meeting. Friday of the next week was suggested, and so was Monday of the week after, but both of them interfered with somebody"s arrangements for the weekend, and in the end it was generally agreed that the meeting should be held on Wednesday, as this would be the least likely day to inter fere with anybody"s convenience, since it was right in the middle of the week.

    As the officers were leaving, however, one of them was heard to say, "Wednesday is the worst day, because it interferes with two weekends!"

    Раздел «Грамматика»

    Mr. and Mrs. Williams had always spent their summer holidays in England in the past, in a small boarding-house at the seaside. One year, however, Mr. Williams __________ a lot of money in his business, so they decided to go to Rome and stay at a really good hotel while they went around and __________ the sights of that famous city.

    They __________ to Rome, and arrived at their hotel late one evening. They expected that they would have to go to bed hungry, because in the boarding-houses they __________ in the past, no meals were served after seven o"clock in the evening. They were therefore surprised when the clerk who __________ them in the hall of the hotel asked them whether they __________ dinner there that night.

    "________you still ________ dinner then?" asked Mrs. Williams.

    "What __________ the times of meals then?" asked Mr. Williams.

    "Well, sir," __________ the clerk, "we serve breakfast from seven to half past eleven in the morning, lunch from twelve to three in the afternoon, tea from four to five, and dinner from six to half past nine."

    "But that hardly leaves any time for __________ to see the sights of Rome!" said Mrs. Williams in a disappointed voice.

    MAKE

    USE TO

    RECEIVE

    TAKE

    SERVE

    ANSWER

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text III

    Mr. and Mrs. Williams had always spent their summer holidays in England in the past, in a small boarding-house at the seaside. One year, however, Mr. Williams made a lot of money in his business, so they decided to go to Rome and stay at a really good hotel while they went around and saw the sights of that famous city.

    They flew to Rome, and arrived at their hotel late one evening. They expected that they would have to go to bed hungry, because in the boarding-houses they had been used to in the past, no meals were served after seven o"clock in the evening. They were therefore surprised when the clerk who received them in the hall of the hotel asked them whether they would be taking dinner there that night.

    "Are you still serving dinner then?" asked Mrs. Williams.

    "Yes, certainly, madam," answered the clerk. "We serve it until half past nine."

    "What are the times of meals then?" asked Mr. Williams.

    "Well, sir," answered the clerk, "we serve breakfast from seven to half past eleven in the morning, lunch from twelve to three in the afternoon, tea from four to five, and dinner from six to half past nine."

    "But that hardly leaves any time for us to see the sights of Rome!" said Mrs Williams in a disappointed voice.

    Раздел «Грамматика»

    Mrs. Black was having a lot of trouble with her skin, so she __________ to her doctor about it. He could not find anything wrong with her, however, so he __________ her to the local hospital for some tests. The hospital, of course, sent the results of the tests direct to Mrs. Black"s doctor, and the next morn ing he telephoned her to give her a list of the things that he __________ she should not eat, as any of them might be the cause of her skin trouble.

    Mrs. Black carefully wrote all the things down on a piece of paper, which she then __________ beside the telephone while she went out to a ladies" meeting.

    When she got back home two hours later, she found her husband __________ for her. He had a big basket full of packages beside him, and when he saw her, he said, "Hullo, dear. I __________ all your shopping for you."

    "Well, when I got home, I __________ your shopping list beside the telephone," answered her husband, "so I went down to the shops and bought every thing you __________ down."

    Of course, Mrs. Black had to tell him that he __________all the things the doctor __________ her to eat!

    SEND

    THINK

    LEAVE

    WAIT

    FIND

    WRITE

    NOT ALLOW

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text IV

    Mrs. Black was having a lot of trouble with her skin, so she went to her doctor about it. He could not find anything wrong with her, however, so he sent her to the local hospital for some tests. The hospital, of course, sent the results of the tests direct to Mrs. Black"s doctor, and the next morn ing he telephoned her to give her a list of the things that he thought she should not eat, as any of them might be the cause of her skin trouble.

    Mrs. Black carefully wrote all the things down on a piece of paper, which she then left beside the telephone while she went out to a ladies" meeting.

    When she got back home two hours later, she found her husband waiting for her. He had a big basket full of packages beside him, and when he saw her, he said, "Hullo, dear. I have done all your shopping for you."

    "Done all my shopping?" she asked in surprise. "But how did you know what I wanted?"

    "Well, when I got home, I found your shopping list beside the telephone," answered her husband, "so I went down to the shops and bought every thing you had written down."

    Of course, Mrs. Black had to tell him that he had bought all the things the doctor did not allow her to eat!

    Раздел «Грамматика»

    Some young soldiers who had recently joined the army __________ in modern ways of fighting, and one of the things they __________ was how an unarmed man could trick an armed enemy and take his weapon away from him. First one of __________ two instructors took a knife away from the other, __________ only his bare hands; and then he took a rifle away from him in the same way.

    After the lesson, and before they __________ on to train the young soldiers to do these things themselves, the two instructors asked them a number of questions to see how well they __________ what they had been shown. One of the questions __________ this: "Well, you now know what an unarmed man can do against a man with a rifle. Imagine that you __________ a bridge at night, and that you have a rifle. Suddenly you see an unarmed enemy soldier coming towards you. What will you do?"

    The young soldier who __________ answer this question thought carefully for a few seconds before he answered, and then said, "Well, after what I have just seen, I think that the first thing I __________ would be to get rid of my rifle as quickly as I could so that the unarmed enemy soldier couldn"t take it from me and kill me with it!"

    TRAIN

    SHOW

    THEY

    UNDERSTAND

    GUARD

    HAVE TO

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text V

    Some young soldiers who had recently joined the army were being trained in modern ways of fighting, and one of the things they were shown was how an unarmed man could trick an armed enemy and take his weapon away from him. First one of their two instructors took a knife away from the other, using only his bare hands; and then he took a rifle away from him in the same way.

    After the lesson, and before they went on to train the young soldiers to do these things themselves, the two instructors asked them a number of questions to see how well they had understood what they had been shown. One of the questions was this: "Well, you now know what an unarmed man can do against a man with a rifle. Imagine that you are guarding a bridge at night, and that you have a rifle. Suddenly you see an unarmed enemy soldier coming towards you. What will you do?"

    The young soldier who had to answer this question thought carefully for a few seconds before he answered, and then said, "Well, after what I have just seen, I think that the first thing I would do would be to get rid of my rifle as quickly as I could so that the unarmed enemy soldier couldn"t take it from me and kill me with it!"

    Раздел «Грамматика»

    A certain poet __________ a play, and arrangements were being made to perform it. Of course, the poet __________ to give his advice on the scenery, the lighting, and all the other things that help to make a play successful, and he __________ to be a very difficult man to please, as he had his own very definite ideas of how each scene should look.

    In one of the scenes in the play, it __________ necessary to produce the effect of a wonderful sunset, which the young lovers watched together before __________ one of their great love songs.

    The theatre electricians worked very hard to produce this sunset effect. They tried out all kinds of arrangements and combinations of __________-red lights, orange lights, yellow lights, blue lights, lights from above, lights from behind, lights from the front, lights from the sides-but nothing __________ the poet, until suddenly he __________ exactly the effect that he _________ of producing ever since he had written his play.

    That"s what __________the effect you can see now!"

    WRITE

    PROVE

    SING

    LIGHT

    SATISFY

    DREAM

    PRODUCE

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text VI

    A certain poet had written a play, and arrangements were being made to perform it. Of course, the poet was asked to give his advice on the scenery, the lighting, and all the other things that help to make a play successful, and he proved to be a very difficult man to please, as he had his own very definite ideas of how each scene should look.

    In one of the scenes in the play, it was necessary to produce the effect of a wonderful sunset, which the young lovers watched together before sing ing one of their great love songs.

    The theatre electricians worked very hard to produce this sunset effect. They tried out all kinds of arrangements and combinations of lights-red lights, orange lights, yellow lights, blue lights, lights from above, lights from behind, lights from the front, lights from the sides-but nothing satisfied the poet, until suddenly he saw exactly the effect that he had been dreaming of producing ever since he had written his play.

    "That"s it!" he shouted excitedly to the electricians behind the stage. "That"s just right! Keep it exactly like that!"

    "I"m sorry, sir," answered the chief electrician, "but we can"t keep it like this."

    "Why ever not?" asked the poet angrily.

    "Because the theatre is on fire, sir," answered the chief electrician." That"s what"s producing the effect you can see now!"

    Раздел «Грамматика»

    Mrs.Baker"s sister __________ ill. She had someone to look after her from Monday to Friday, but not at the weekend, so every Friday evening Mrs. Baker used to go off to spend the weekend with __________ at her home in a neighbour ing town. But as Mr.Baker could not cook, she had arranged for his sister to come over and spend the weekend __________ after him at their home.

    This meant that Mr. Baker had quite a busy time when he came home from work on Friday evenings. __________ he had to drive home from the railway station. Then he had to drive his wife to the station to catch her train. And then he __________wait until his sister"s train arrived, so as to take her to his house.

    Of course, on Sunday evening he had to drive his sister to the station to catch her train back home, and then wait for his __________ train, so as to bring her home.

    One Sunday evening he had seen his sister off on her train and __________ for his wife"s arrival when a porter, who had often seen him at the station, came over and __________ to him.

    "You __________ a lot of fun," he said. "But one day one of those __________ is going to catch you with the other, and then you will be in real trouble!"

    LOOK

    HAVE TO

    WIFE

    WAIT

    SPEAK

    HAVE

    WOMAN

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text VII

    Mrs. Baker"s sister was ill. She had someone to look after her from Monday to Friday, but not at the weekend, so every Friday evening Mrs. Baker used to go off to spend the weekend with her at her home in a neighbour ing town. But as Mr. Baker could not cook, she had arranged for his sister to come over and spend the weekend looking after him at their home.

    This meant that Mr. Baker had quite a busy time when he came home from work on Friday evenings. First he had to drive home from the railway station. Then he had to drive his wife to the station to catch her train. And then he had to wait until his sister"s train arrived, so as to take her to his house.

    Of course, on Sunday evening he had to drive his sister to the station to catch her train back home, and then wait for his wife"s train, so as to bring her home.

    One Sunday evening he had seen his sister off on her train and was wait ing for his wife"s arrival when a porter, who had often seen him at the station, came over and spoke to him.

    "You are having a lot of fun," he said. "But one day one of those women is going to catch you with the other, and then you will be in real trouble!"

    Раздел «Грамматика»

    A young man, who earned his living as a drummer in a band, __________ just __________, and he and his wife __________ for somewhere to live. They saw a lot of places, but there was always something that one of __________ did not like about them. At last, however, they found a block of new __________ which both of them really liked. However, there was still the problem of whether they should take one of the ground-floor flats, which had a small garden, or one of the upstairs ones.

    At last they decided on a first-floor flat-not too low down and not too high up-and moved in. After they __________furniture, carpets, curtains, and all the rest, they gave a big party to celebrate the setting up of their __________ home together.

    It was a gay and noisy party, as all the __________ friends from the band came and played their instruments. The guests danced, sang and practised on their host"s drums.

    Soon after one a.m. the telephone __________. The hostess went to answer it in the hall, and after she had finished, came back with a happy smile on her face and said to her husband, "That was the man who has just moved into the flat downstairs __________, dear. I am so glad we decided not to choose it. He says it __________ terribly noisy down there."

    MARRY

    LOOK

    THEY

    FLAT

    HOST

    RING

    TELEPHONE

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text VIII

    A young man, who earned his living as a drummer in a band, had just married, and he and his wife were looking for somewhere to live. They saw a lot of places, but there was always something that one of them did not like about them. At last, however, they found a block of new flats which both of them really liked. However, there was still the problem of whether they should take one of the ground-floor flats, which had a small garden, or one of the upstairs ones.

    At last they decided on a first-floor flat-not too low down and not too high up-and moved in. After they had bought furniture, carpets, curtains, and all the rest, they gave a big party to celebrate the setting up of their first home together.

    It was a gay and noisy party, as all the host"s friends from the band came and played their instruments. The guests danced, sang and practised on their host"s drums.

    Soon after one a.m. the telephone rang. The hostess went to answer it in the hall, and after she had finished, came back with a happy smile on her face and said to her husband, "That was the man who has just moved into the flat downstairs telephoning, dear. I am so glad we decided not to choose it. He says it is terribly noisy down there."

    Раздел «Грамматика»

    Just after the __________ war, people were very willing to give money to help those who __________ from it. But not everyone who collected money was honest. The newspapers were full of stories of people who __________ by men who went from house to house saying that they __________ for soldiers who had been seriously wounded in the war, or for people who had lost their homes, or for some other noble cause, while all the time they __________ the money they collected into their own pockets instead of __________ it for the purposes they claimed to be collecting it for.

    One day Mr. Smith __________ back with another story of this kind. He told his wife that a group of people had collected thousands of dollars for the widow of the Unknown Soldier. Then someone __________ to the papers about it, and they had written articles to warn other people. Mr. Smith said that he and his friends at the office had had a good laugh about the story when they had read it in the newspaper.

    "Can you imagine anyone __________ so stupid as to believe that story and give money for the widow of the Unknown Soldier?" he asked his wife.

    Government __________ the widow of the Unknown Soldier!"

    LATE

    SUFFER

    CHEAT

    COLLECT

    COME

    WRITE

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text IX

    Just after the last war, people were very willing to give money to help those who had suffered from it. But not everyone who collected money was honest. The newspapers were full of stories of people who had been cheated by men who went from house to house saying that they were collecting for soldiers who had been seriously wounded in the war, or for people who had lost their homes, or for some other noble cause, while all the time they were putting the money they collected into their own pockets instead of using it for the purposes they claimed to be collecting it for.

    One day Mr. Smith came back with another story of this kind. He told his wife that a group of people had collected thousands of dollars for the widow of the Unknown Soldier. Then someone had written to the papers about it, and they had written articles to warn other people. Mr. Smith said that he and his friends at the office had had a good laugh about the story when they had read it in the newspaper.

    "Can you imagine anyone being so stupid as to believe that story and give money for the widow of the Unknown Soldier?" he asked his wife.

    She looked puzzled at first, but then her face brightened. "Oh, yes! I see now!" she answered. "Of course, the government pays the widow of the Unknown Soldier!"

    Раздел «Грамматика»

    Mr. and Mrs. Davies had left _________ Christmas shopping very late. There were only a few days more before Christmas, and of course the shops and streets __________ terribly __________, but they had to get presents for their family and friends, so they started out early one morning for the big city, and spent several tiring hours __________ the things they wanted in the big shops.

    By lunch-time, Mr. Davies _________ down with parcels of all shapes and sizes. He could hardly see where he _________as he and his wife left the last shop on their way to the railway station and home. Outside the shop they had to cross a busy street, made even _________ than usual by the thousands of people who had come by car to do their last-minute Christmas shopping.

    Mr. and Mrs. Davies had to wait for the traffic lights to change, but as Mr. Davies could not see in front of __________ properly, he gradually moved forward into the road without __________ it. Mrs. Davies saw this and became worried. Several times she urged her husband to come back off the road, but without success. He could not hear her because of the noise of the traffic.

    Finally she shouted in a voice that could __________clearly above all the noise, "Henry! If you intend to stand in that dangerous position a moment __________, give me the parcels!"

    THEY

    CROWD

    LOAD

    BUSY

    REALIZE

    HEAR

    LONG

    B1 

    B2 

    B3 

    B4 

    B5 

    B6 

    B7 

    B8 

    B9 

    B10 

    Text X

    Mr. and Mrs. Davies had left their Christmas shopping very late. There were only a few days more before Christmas, and of course the shops and streets were terribly crowded, but they had to get presents for their family and friends, so they started out early one morning for the big city, and spent several tiring hours buying the things they wanted in the big shops.

    By lunch-time, Mr. Davies was loaded down with parcels of all shapes and sizes. He could hardly see where he was going as he and his wife left the last shop on their way to the railway station and home. Outside the shop they had to cross a busy street, made even busier than usual by the thousands of people who had come by car to do their last-minute Christmas shopping.

    Mr. and Mrs. Davies had to wait for the traffic lights to change, but as Mr. Davies could not see in front of him properly, he gradually moved forward into the road without realizing it. Mrs. Davies saw this and became worried. Several times she urged her husband to come back off the road, but without success. He could not hear her because of the noise of the traffic.

    Finally she shouted in a voice that could be heard clearly above all the noise, "Henry! If you intend to stand in that dangerous position a moment longer, give me the parcels!"


    Давно уже ничего не писала на блог! Вернее у себя то я пишу, причем несколько статей уже в процессе, но никак не могу их полностью закончить. Всё таки не хватает мне 24 часа в сутки!!! Ну никак!

    Небольшие новости или почему так долго не писала?

    Вообще, не думала, что в декретном отпуске буду так много работать. В смысле репетиторствовать. Думала, буду как все! Сидеть в декрете, гулять с малышкой, заниматься бытом, ну и парочку занятий в неделю, чтобы уж совсем не забыть свои навыки. Какой там!

    Моя малышка растёт, а она чем больше становится, тем больше внимания требует. Только и успеваю смотреть, как куда-нибудь не заползла или не упала. Все мои ящички уже начала открывать. Пора обезопаситься!

    Пора закрывать все мои ящики!!! Алиске всё интересно!

    Ну и занятий у меня столько, что можно и не работать на основной работе! Сразу предвещаю вопросы, кто сидит с моей Алиской пока у меня занятия? Конечно же моя мама!

    В соседней комнате они играют или спят, пока её мамочка трудится. Я частенько выхожу из комнаты, чтобы удостовериться всё ли в порядке, ничего не нужно ли. Вообщем, пока всех устраивает такое положение.

    Перейдём к главному или почему так много внимания к разделу «Лексика и грамматика»?

    Когда к вам приходит ученик, которому нужно сдавать ЕГЭ, мы всегда прощупываем почву. Сейчас речь будет идти именно о грамматическом разделе. Ко мне приходят совершенно разные ученики и, соответственно, у всех разный уровень подготовленности.

    С Эльвирой на занятии. Штудируем отдельно раздел Лексика и грамматика

    Кто-то из учеников говорит, что он хорошо владеет темами и его просто надо натаскать, кто-то признается, что лучше пройти весь курс сначала. Так вот именно последние ученики нас больше всего интересуют!

    Скачайте тот файл с грамматическими темами и рассчитайте примерно, сколько часов или занятий у вас уйдёт на этот экспресс грамматический курс. У меня обычно выходит не больше полугода при регулярных занятий один раз в неделю по 1,5 часа. Чаще занимается ученик — значит быстрее пройдёте.

    Оформляем темы в тетрадки!

    И вот так, потихонечку, мы берем тему за темой (необязательно строго по списку, иногда меняем местами темы), я пишу в тетрадке обычно своей рукой, часто использую два цвета ручек (красный и синий), цветные маркеры.

    Часто копирую материал из New Round-Up, особенно когда много писать некогда или когда хочется, чтобы материал был компактно умещён в тетрадке (обычно это таблицы).

    Мой быстрый канцелярский набор для оформления тем в ученических тетрадках

    Поэтому в моём арсенале всегда есть клей-карандаш, ножницы. Я быстренько через принтер вывожу материал, вырезаю, а ученики мне помогают приклеить материал в их тетради.

    Особенно их забавляет клеить цветными клеями (синий, розовый, зеленый). Они делают это с удовольствием и немного разряжают атмосферу разговорами пока клеют.

    Когда материал у них в тетрадях, мы его тщательно разбираем, где-то подписываем перевод, где то уточнения. И потом начинаем уже делать упражнения. Кто читает мой блог регулярно, тот уже в курсе, какие обычно книги и ресурсы я использую.

    Часто беру упражнения и этих книг. Несмотря на то, что написано 7-8 класс, задания там есть нелегкие

    В течение работы я использовала так много пособий, перебрала всевозможные грамматические упражнения, но, к сожалению, меня не устраивает ни одна книга целиком. Что-то возьму из одной книги, что-то из другой.

    Люблю всё то, что делает Музланова. Слева — одно из новых её пособий, включая, кстати, раздел по устной части!

    Иногда хочется побольше упражнений на сравнение конструкции to be going to и Future Simple, но часто представлены только на Future Simple, Future Continuous или Present Simple и Future Simple.

    Пару слов о моём грамматическом сборнике упражнений!

    Вообщем, как я и планировала, легче составить свой сборник и написать только те упражнения, которые я из года в год использую и люблю давать своим ученикам.

    Этот процесс уже начался и скоро вы увидете первую часть моего сборника. В первой части будут темы Present Simple, Present Continuous и они же в сравнении (около 65 упражнений получилось). Сборник составлен, сейчас он проходит корректировку.

    В будущем хочу собрать все темы, вернее упражнения, чтобы потом просто распечатать как книгу и не копировать по сотни раз одно и то же. Думаю, сделаю вам подарок к Новому Году. По крайней мере постараюсь очень!

    P.S. Как и обещала, сборник готов! И вы его можете скачать, прочитав и найти в !

    Задания B4-B10 (памятка ученикам)

    Какие могут быть советы по данным заданиям? Что обычно я говорю своим ученикам и даю им в качестве памятки.

    • Прежде чем выполнять задания B4-B10, заполняя пропуски, нужно прочитать обязательно весь рассказ или текст целиком, чтобы понять содержание.
    • Подсказка на выбор правильной грамматической формы слова необязательно находится в самом предложении, а может быть, например, в предыдущем предложении.
    • Если требуется поставить глагол в нужную форму, прежде всего, определи, в каком залоге (активном или пассивном) стоит сказуемое. (этот момент очень важен, так как дети часто не видят этого, поэтому я постоянно акцентирую на это внимание!)
    • При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны.
    • Часто в задании требуется образовать от глагола причастие (третья форма глагола) или герундий (к глаголу прибавляется окончание -ing). Определи, какое это причастие — активное (герундий) или пассивное (третья форма глагола).
    • Если в задании стоит числительное, например, two, то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second. Вспомни правила их написания!
    • Если необходимо преобразовать местоимение, определи, какая форма требуется, например стоит местоимение We. Подумай, что здесь может быть: our (за ним сразу стоит существительное), us, ourselves или ours (без существительного). Если речь идёт об указательном местоимении, то посмотри какое может быть число ед. или мн.
    • Если нужно преобразовать существительное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения. Повтори их!
    • Если нужно преобразовать прилагательное, то здесь речь идёт о степенях сравнения. Это либо сравнительная, либо превосходная. Вспомни правила образования степеней сравнения прилагательных!

    Вот такие советы я обычно даю своим детишкам. Именно задания данного типа я довожу до автоматизма и ученики с лёгкостью их выполняют. Рекомендуемое время на этот тип заданий — 10 минут. Но натасканные ученики справляются и за 5 минут!

    Тренируем грамматический раздел по этим книгам

    Задания B11-B16 (Словообразование) Задания А22-А28 (Повышенный уровень)

    Это задания повышенного уровня и направлены на распознавание и употребление изученных лексических единиц с акцентом на их лексическую сочетаемость. Составлены они в виде теста с множественным выбором.

    Многим ученикам кажется такой тип заданий неисполнимым. В основном, что не знают, делают наугад, авось попадут.

    Конечно, тут нужно иметь богатый словарный запас, ведь именно здесь проверяются фразовые глаголы, предлоги, устойчивые словосочетания, а также слова, близкие по форме или по значению, которые легко спутать (например, make и do).

    Очень хорошее пособие! Отлично тренирует по фразовым глаголам, словам похожими по форме или значению, предлогам и т.д

    Л. И. Романова — Английский язык. Лексика в тестах — купить в интернет-магазине Лабиринт

    • Прочитай полностью текст, не обращая внимание на пропуски, чтобы понять его основное содержание, и подумай, какое слово могло бы подойти. Даже если ты не сможешь вспомнить подходящее слово, оно начнёт «вертеться у тебя на языке», и ты сразу узнаешь его, когда почитаешь предполагаемые ответы.
    • При выборе ответа обрат внимание на слова, прилегающие к пропуску, так как очень часто именно они определяют правильный ответ. Часто выбор правильного ответа может зависеть от предлога, который стоит сразу после пропуска.
    • Если ты не знаешь, какой ответ выбрать, попробуй сначала исключить варианты, которые точно не подходят.
    • Если уж ты всё-таки не можешь определить правильный ответ, положись на свою интуицию и попытайся отгадать, но ни в коем случае не оставляй пустую клетку в бланке.
    Напоследок

    Почему такое пристальное внимание я уделяю этому разделу?

    А все потому, что очень многое в данном разделе зависит от ученика. Если разделы Аудирование или Чтение непредсказуемые, то есть мы заранее не можем знать, какой текст попадётся или какое произношение будет у говорящего, то от раздела Лексика и Грамматика мы ожидаем то, что учили всё это время.

    И тут нужно постараться сделать всё возможное, зависящее от нас. Ведь грамматика не бесконечна, её можно изучить и очень даже хорошо преуспеть в ней. Единственное, что может нас страшить, так это лексика. Вот с ней работать и работать!!!

    P. S. Увеличить словарный запас и потренировать грамматику можно также не только по учебникам и пособиям. Всегда интересно делать это интерактивно. А уж ученики просто обожают делать задания на компьютере!

    Сама я активно использую в своей работе как в школе, так и на индивидуальных занятиях. Более подробно об этих курсах, я писала в своих обзорах и .

    Не упустите такую возможность-приобрести два диска по цене одного! Акция действительна до 7 декабря!!!

    Заканчиваю писать, надеюсь я с вами ещё встречусь до Нового Года, сильно пропадать не буду. Также заглядывайте в мою

    Статья опубликована при поддержке Компании «KIWI-ZONE». Компания KIWI-ZONE осуществляет поддержку и посредничество российским гражданам в вопросах связанных с бизнесом, покупкой недвижимости и туризмом в Новой Зеландии. А языковые школы Новой Зеландия прекрасно подойдут для людей желающих быстро освоить английский язык. Посетите официальный сайт Компании www.new-zeland.org и ознакомьтесь подробнее с предоставляемыми ею услугами.

    Учебный план

    № газеты

    Учебный материал

    Лекция 1. Формат и структура ЕГЭ по английскому языку.

    Лекция 2. Общие стратегии подготовки к ЕГЭ.

    Лекция 3. Раздел ЕГЭ “Аудирование”.

    Лекция 4. Раздел ЕГЭ “Чтение”.
    Контрольная работа № 1 (срок выполнения - до 25 ноября 2007 г.

    Лекция 5. Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика.”

    Лекция 6. Раздел ЕГЭ “Письмо”.
    Контрольная работа № 2 (срок выполнения - до 25 декабря 2007 г.)

    Лекция 7. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Монологическая речь.

    Лекция 8. Устная часть ЕГЭ по английскому языку. Диалогическое высказывание.

    Итоговая работа

    Лекция 5
    Раздел ЕГЭ “Лексика и грамматика”

    Система проверяемых знаний, навыков и умений. Типы тестовых заданий в ЕГЭ. Система упражнений для развития лексических и грамматических навыков.

    Третий раздел письменной части ЕГЭ по английскому языку «Лексика и грамматика» оценивает сформированность достаточно широкого спектра лексико-грамматических навыков на основе употребления лексических и грамматических единиц в коммуникативно-ориентированных контекстах. Раздел состоит из трёх заданий, в объектах контроля и особенностях технологии выполнения которых нам предстоит разобраться в данной лекции. Прежде всего, обратим внимание на то, что все три задания строятся на основе связных текстов, с прочтения которых (после внимательного изучения инструкции) должна начинаться работа над каждым из субтестов. В отличие от заданий предыдущего раздела ЕГЭ чтение здесь является не целью, а средством проверки и необходимо для предварительной ориентации в тексте перед дальнейшей работой над его языковой стороной.

    Задание № 1 раздела
    «Грамматика и лексика» ЕГЭ

    Проверяет умение использовать в соответствии с контекстом грамматические формы существительных, глаголов, прилагательных, наречий, местоимений, числительных. Тип задания - краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте грамматически согласующимися с контекстом формами слов, представленных на полях справа от текста.
    Приведём пример из демоверсии ЕГЭ 2007 г.

    Albert Schweitzer,
    a Nobel Peace Prize Winner

    Albert Schweitzer is known throughout the world for his missionary work in Africa. He was born on January 14, 1875 in Alsace, which was part of Germany and __________Part of France after World War I.

    He was a talented person. By the age of thirty, he __________________ as an author, a lecturer, and a musician.

    It was at this time that he learned of the great need of medical doctors in Africa. He decided to become a doctor of medicine. In 1913, Doctor Schweitzer and his wife __________for Africa.

    The morning after the Schweitzers arrived, they started to treat their patients in an old farmhouse. However, a new hospital building __________________ with the help and the trust of the African people.

    Their work was interrupted by World War I. Only in 1924, Dr. Schweitzer was finally able to return to Lambarene to rebuild
    the hospital. When Mrs. Schweitzer came back to Africa in 1929, the hospital was much _________________.

    In 1953 Dr. Schweitzer _________________ the Nobel Peace Prize.

    He was grateful, but said, “No man has the right to pretend that he __________ enough
    for the cause of peace or declare himself satisfied.”

    WORK

    Из приведённого примера видно, что в данном задании учащиеся должны проявить навыки образования и употребления сравнительной степени прилагательных, пассивной формы глагола в Past Indefinite, глагола в активном залоге в Past Indefinite и Present Perfect. Однако в разных вариантах экзамена спектр объектов контроля может быть значительно шире. В спецификации ЕГЭ по иностранному языку в качестве объектов контроля в данном задании указаны следующие элементы содержания: 5.2.1., 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.6. (см. Кодификатор элементов содержания ЕГЭ по английскому языку, лекция №1).
    Данный тип тестового задания диктует следующий алгоритм его выполнения: после ознакомительного чтения целого текста для понимания его темы и логики развития повествования учащиеся приступают к внимательному прочтению последовательно каждого предложения и определению требуемого контекстом грамматического значения пропущенного слова. Далее необходимо образовать форму слова, передающую это значение, и вписать её в текст. Для проверки выполненного задания после заполнения пропусков следует ещё раз прочитать весь текст, чтобы убедиться, что смысл всех предложений восстановлен правильно и не нарушена логика текста.
    Перед непосредственным выполнением тестового задания учащимся будет полезно проделать ряд подготовительных упражнений для усвоения на практике алгоритма его выполнения. Приведем примеры подобных упражнений из «Сборника тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education).

    TEST 1
    Задание из теста:
    Раздел 3. Грамматика и лексика

    Задание 1
    Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 - В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.

    The Platypus

    In the rivers of south-eastern Australia, you can find an animal called a ‘platypus’. The platypus is one of the __________ animals in the world.

    It __________ only in Australia and belongs to a group of animals called ‘monotremes’.

    When Europeans first saw an example of the animal in the 1700s, they __________ it was a joke.

    They __________ anything like it before and they refused to believe that it was a real animal.

    NEVER SEE

    A __________ example arrived from Australia, and then more, and the scientists realised that this unusual creature was real.

    Today, the platypus __________ in the waters around south-east Australia.

    It is not very rare, but some people worry that water pollution could be a problem as the water around Sydney gets __________.

    We still __________ much about this mysterious animal and we have a lot to learn.

    [Key: B4. strangest, B5. exists, B6. thought, B7. had never seen, B8. second, B9. lives, B10. dirtier, B11. do not know / don’t know]

    Подготовительные упражнения:
    1. Quickly read the text and answer the questions.
    Как уже было отмечено выше, тестовые задания № 1 в рассматриваемом разделе ЕГЭ оценивают умение использовать грамматические формы в цельном связном тексте, без понимания содержания которого невозможно определить значения отдельных его частей. Данное упражнение настраивает учащихся на прочтение целого текста перед тем, как приступать к работе над отдельными предложениями.
    1. In which country can you find the platypus?
    ________________
    2. Does the platypus live in other countries?
    ________________
    3. When did Europeans first see the platypus?
    ________________
    4. Is the platypus a rare animal?
    ________________
    5. Do we know a lot about the platypus?
    ________________

    2. Complete the table.
    Может показаться, что данное упражнение не вызовет затруднений даже у самых слабых учащихся старших классов. Без сомнения, порядковые числительные в пределах первого десятка знают все. Однако обратим внимание на то, что упражнение призывает учащихся обратить внимание на орфографию слова. В разделе «Грамматика и лексика» неправильное написание слова (например, forth вместо fourth или nineth вместо ninth) ведёт за собой потерю балла за тестовый вопрос.

    TEST 5
    Задание из теста:

    Задание 1
    Прочитайте текст. Заполните пропуски в предложениях под номерами В4 - В11 соответствующими формами слов, напечатанных заглавными буквами справа от каждого предложения.

    The Automobile

    Cars are a common sight on roads today, but that wasn’t always true. Back in the days before the car ___________________, the only personal means of transport were the horse and the bicycle.

    The first cars ____ their power from steam and gas, and had a maximum speed of around nine miles an hour.

    In Britain, there was a law ________cars from going over 2 miles an hour in towns.

    At the end of the nineteenth century, cars started to use petrol and became much ________________ than they had been.

    Very few people at that time said that cars ______________ the world in the future.

    That is exactly what has happened, though, and since then we ________close to 18 million miles of roads on the Earth.

    Perhaps the _________________ sign of the success of the car is the fact that there are over 800 million of them in the world.

    However, having more cars on the road ________________ more pollution, and that’s a major worry for many people.

    [Key: B4. was invented, B5. got, B6. stopping, B7. faster, B8. would change, B9. have built, B10. biggest, B11. means]

    Подготовительные упражнения:
    1. Read the text. For each gap in the text B4 - B11 , decide whether the following statements are true or false.
    Упражнение способствует тому, чтобы в данном типе задания перед заполнением пропусков в тексте учащиеся привыкали внимательно прочитывать предложение с пропуском, понимать его смысл и определять, какое грамматическое значение должно быть передано пропущенной единицей контекста.

    1 (B4) We need the passive voice.

    2 (B5) We need the past progressive to express a fact about the past.

    3 (B6) We need the simple past because this is an action in the past.

    4 (B7)

    5 (B8) This is the future in the past, so we need to use would.

    6 (B9) We need the past simple to go with since.

    7 (B10) We need a comparative form using -er.

    8 (B11) We need a verb in the plural
    because cars is plural.

    [Key: 1. T; 2. F; 3. F; 4. T; 5. T; 6. F; 7. F; 8. F]

    2. Choose the correct word or phrase to complete each sentence. Use the words in bold to help you.
    Данное упражнение привлекает внимание учащихся к грамматическим формам и лексическим единицам контекста, которые служат сигналами, помогающими восстановить смысл предложения и правильно определить грамматическое значение пропущенного слова.

    1. Since the start of the 20th century, cars ______very popular.
    A. became; B. have become; C. were becoming

    2. Cars now are much ________________than they used to be.
    A. quick; B. quicker; C. quickest

    3. In 1900, Mr. Daimler said that in the future everyone __________________a car.
    A. drove; B. will drive; C. would drive

    4. Driving fast near schools ______________more chance of an accident.
    A. mean; B. means; C. is meaning

    [Key: 1. B; 2. B; 3. C; 4. B]

    Задание № 2 раздела
    «Грамматика и лексика» ЕГЭ

    По своему дизайну первое и второе задание в рассматриваемом разделе экзамена одинаковы. Однако в задании №2 объектом контроля является умение использовать не формообразующие, а словообразовательные аффиксы английского языка (см. элемент содержания 5.3.1. кодификатора). Тип задания - краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте лексически и грамматически согласующимися с контекстом словами, преобразуя с помощью словообразовательных элементов слова, представленные на полях справа от пропусков. После выполнения данного задания необходимо внести слова, вписанные в пропуски в тексте, в бланки ответов строго под соответствующими номерами (то же самое необходимо сделать по выполнении первого задания).

    Tourism in Britain

    Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an __________________ industry, employing thousands of people.

    IMPORTANCE

    Most ________________ come in the summer months when they can expect good weather.

    Tourists __________________ spend a few days in London, then go on to other well-known cities.

    Perhaps the least visited places in England are old ______________________ towns.

    INDUSTRY

    But many people think that nineteenth-century cities show the _________________of Britain.

    Приведённый пример (демонстрационный вариант 2007 г.) показывает, что в данном задании учащиеся должны образовать слово, а не форму слова (как это требуется в первой части раздела «Грамматика и лексика»): importance - important, usual - usually, industry - industrial и т.д. Как правило, здесь учащиеся оперируют только словообразовательными аффиксами, однако следует обратить внимание на то, что в некоторых (редких) случаях контекст может требовать использования и соответствующих формообразующих аффиксов: visit - visitors.
    Данному типу тестового задания соответствует следующий алгоритм его выполнения:
    1. Ознакомительное чтение целого текста для понимания его основного содержания (как и в первом задании, чтение выступает здесь как средство для дальнейшего восстановления пропущенных единиц).
    2. Внимательное прочтение каждого предложения, восстановление по его смыслу значения пропущенной единицы, определение грамматической категории, к которой она принадлежит (какая часть речи пропущена?).
    3. Использование соответствующего аффикса (или аффиксов) для образования нужной лексической единицы.
    4. Прочтение текста после заполнения всех пропусков для проверки правильности его восстановления.

    Знание словообразовательных аффиксов английского языка и навык их использования необходимы как в рецептивных, так и в продуктивных видах речевой деятельности. Развитию этой части лингвистического компонента коммуникативной компетенции учащихся следует уделять должное внимание на старшем этапе обучения в средней школе.
    «Сборник тестов для подготовки к ЕГЭ» (изд-во Oxford: Macmillan Education) в каждом из включённых в его состав 20 тестов содержит задания, аналогичные приведённому нами примеру из демонстрационного варианта ЕГЭ 2007 г. Эти задания (а также сопровождающие их подготовительные упражнения) помогают учащимся вспомнить широкий спектр словообразовательных аффиксов, потренироваться в их использовании в коммуникативно-ориентированных контекстах, а также на практике освоить алгоритм выполнения задания в формате ЕГЭ.
    Приведём пример одного из подобных заданий и подготовительных упражнений из упомянутого сборника.

    TEST 2
    Задание из теста:
    Раздел 3. Грамматика и лексика

    Задание 2
    Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами после номеров B12 - B18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B12 - B18.

    Before the ____________ of the hot air balloon, no human had ever successfully flown above the ground.

    Two ____________ brothers, Josef and Etienne Montgolfier, were responsible for designing the world’s first hot air balloon.

    The first successful ____________ was in 1783, and the Montgolfier brothers immediately

    became ______________ throughout the world.

    The design of hot air balloons is based on the _____________ law that hot air rises. A burner at the bottom of the balloon provides the

    As the air inside the balloon gets hotter, the balloon takes off. Its height above the ground is determined by how

    hot the air inside is and its
    ______________ of travel depends on the wind.

    Подготовительные упражнения:
    Read the text with questions B12 - B18 in Section 3. Grammar and vocabulary. For each gap, decide what kind of word (noun, adjective, etc.) fills each gap.

    B12 _____________
    B13 _____________
    B14 _____________
    B15 _____________
    B16 _____________
    B17 _____________
    B18 _____________

    [Key: B12. noun; B13. adjective; B14. noun; B15. adjective; B16. adjective; B17. noun; B18. noun]

    Complete the table:

    inventor
    invention

    fly
    flight
    flyer

    director
    direction

    Задание № 3 раздела
    «Грамматика и лексика» ЕГЭ

    Объектом контроля в данном задании служат лексико-грамматические навыки. Тип задания - выбор ответа из четырёх предложенных. В задании требуется заполнить пропуски в тексте лексическими единицами, соответствующими контексту. После выполнения задания необходимо отметить выбранный вариант в части А бланка ответов (верхняя часть бланка) под соответствующим номером.

    “It’s Only Me”

    After her husband had gone to work, Mrs. Richards sent her children to school and went upstairs to her bedroom. She was too excited to do any housework A22 ____________ that morning, because in the evening she would be going to a fancy dress party with her husband. She intended to dress up as a ghost and she had made her costume the night before.
    Now she was A23 ______________ to try it on. Though the costume consisted only of a sheet, it was very effective. Mrs. Richards put it A24 _________, looked in the mirror, smiled and went downstairs. She wanted to find out whether it would be
    A25 ___________ to wear.
    Just as Mrs. Richards was entering the dining-room, there was a A26 ____________________ on the front door. She knew that it must be the baker. She had told him to come straight in if ever she failed to open the door and to leave the bread on the kitchen table. Not wanting to A27 ______________________ the poor man,
    Mrs. Richards quickly hid in the small store-room under the stairs. She heard the front door open and heavy footsteps in the hall. Suddenly the door of the store-room was opened and a man entered. Mrs. Richards realized that it must be the man from the Electricity Board who had come to read the meter. She tried to A28 _________________________ the situation, saying “It’s only me”, but it was too late. The man let out a cry and jumped back several paces. When Mrs. Richards walked towards him, he ran away, slamming the door behind him.
    A22
    1) show; 2) performance; 3) party; 4) programme

    A23
    1) nervous; 2) restless; 3) ill at ease; 4) impatient

    A24
    1) up; 2) on; 3) over; 4) down

    A25
    1) attractive; 2) exciting; 3) comfortable; 4) cozy

    A26
    1) knock; 2) kick; 3) hit; 4) crash

    A27
    1) fear; 2) worry; 3) disturb; 4) frighten

    A28
    1) describe; 2) explain; 3) interpret; 4) clear

    Из приведённого примера (демоверсия ЕГЭ 2007 г.) видно, что в данном задании оценивается знание и умение пользоваться лексико-грамматической сочетаемостью лексических единиц в контексте. Для успешного выполнения задания необходимо различать нюансы близких по значению лексических единиц и понимать, какое из этих значений востребовано контекстом. Кроме того, важно учитывать, с какими структурными языковыми единицами может сочетаться слово в контексте (предлогами, инфинитивом, герундием и т.д.)
    Система тестовых заданий и подготовительных упражнений для совершенствования упомянутых лексико-грамматических навыков и умений, а также для знакомства с алгоритмом выполнения тестового задания представлена в упомянутом нами сборнике тестов для подготовки к ЕГЭ.
    Приведём пример одного из заданий и упражнений к нему.

    TEST 4
    Задание из теста:
    Раздел 3. Грамматика и лексика

    Задание 3
    Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А21 - А28. Эти номера соответствуют заданиям А21 - А28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

    How was Jackson going to A21 ______________ rid of Simon? That was the question that had kept him awake for the previous three nights, and which he pondered as he now walked home from work. It had all started so innocently, as a favour to a friend.
    ‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’ Simon had asked. ‘Just for a couple of nights.’ Jackson of course had said yes, thinking that it would be just for two nights. How wrong he had been.
    Now, more than four months on, Simon was still in the flat and there seemed little evidence to suggest he was A23 ______________ to leave. The evidence, in fact, pointed to quite the opposite conclusion. Simon seemed to have A24 ________________ in so comfortably, Jackson wondered sometimes if it was actually Simon’s flat, and he, Jackson, was the one staying there as the guest.
    Jackson knew he should A25 _ _____________ his feelings clear to Simon - that he valued his own privacy, that he didn’t want to live with someone else on a permanent basis, that he felt Simon was abusing his hospitality - but the truth was he was scared. Not scared of how Simon would react physically, but scared that Simon would take offence, and would A26 ___________________ him of being selfish and not caring about a friend who was in trouble. And Simon was in trouble. With no job, no money and nowhere else to stay, where would Simon go if Jackson A27 ________________ him out? ‘Maybe I am being selfish,’ Jackson thought, ‘but the situation just can’t go on like this.’
    He made the decision to bring the subject up sometime that evening. ‘I won’t ask him to leave immediately,’ he reasoned. ‘That would be unfair, and would put him in a difficult A28 ___________.
    But I’ll explain that the whole arrangement was meant to be temporary, has gone on for a very
    long time now, and that, while it’s been nice having Simon as a flatmate it just can’t go on indefinitely.’
    For the rest of the walk home, he rehearsed exactly what he was going to say.

    A21
    1) have; 2) get; 3) take; 4) set

    A22
    1) in; 2) out; 3) over; 4) up

    A23
    1) intending; 2) assuming; 3) devising; 4) conceiving

    A24
    1) settled; 2) established; 3) launched; 4) relaxed

    A25
    1) convey; 2) express; 3) make; 4) tell

    A26
    1) charge; 2) condemn; 3) blame; 4) accuse

    A27
    1) let; 2) sent; 3) threw; 4) did

    A28
    1) location; 2) position; 3) point; 4) site

    [Key: A21. 2; A22. 4; A23.1; A24. 1; A25. 3; A26.4; A27. 3; A28.2]

    Подготовительные упражнения:
    1. Read the text with gaps A21 - A28 in Section 3. Grammar and vocabulary and answer the questions.
    В рассматриваемом тестовом задании особенно важно внимательно прочесть текст и понять смысл контекста для точного определения значений пропущенных слов. Данное упражнение формирует необходимое для выполнения задания умение прогнозировать содержание пропущенной части по окружающему контексту.

    1. How was Jackson going to A21 ____________ rid of Simon?
    Jackson wants Simon to:
    a. leave.
    b. stay.

    2. ‘Could you put me A22 _______________, Jackson?’
    Simon is asking Jackson for:
    a. financial help.
    b. somewhere to stay.

    3 …there seemed little evidence to suggest he was A23 _______________ to leave.
    The word that fits in the gap probably means:
    a. creating.
    b. planning.

    4 Simon seemed to have A24 ________________in so comfortably…
    This suggests that Simon was treating the flat as if:
    a. it was his home.
    b. he was a temporary guest.

    5 Jackson knew he should A25 _______________his feelings clear to Simon…
    Jackson knew he should:
    a. tell Simon exactly how he felt.
    b. change how he felt about Simon.

    [Key: 1. a; 2. b; 3. b; 4. a; 5. a]

    2. Circle the correct word to complete the patterns.
    Знание и навык использования фразовых глаголов - один из объектов контроля в тестовом задании № 3 раздела «Грамматика и лексика» ЕГЭ. Именно этот навык необходим для правильного выбора ответа на тестовый вопрос А26 приведённого нами тестового задания из сборника тестов. В подготовительном упражнении внимание учащихся привлекается к тому, что выбор ответа зависит от содержащегося в контексте послелога.

    1. charge someone with/for (doing) something
    2. condemn someone with/for (doing) something
    3. blame someone with/for (doing) something
    4. accuse someone for/of (doing) something

    [Key: 1. with; 2. for; 3. for; 4. of]

    Контрольные вопросы:
    1. Из каких заданий состоит раздел ЕГЭ «Грамматика и лексика»?
    2. Какие навыки и умения являются объектами контроля в данных заданиях?
    3. Каков алгоритм выполнения заданий в разделе?
    4. Почему важно начинать каждое из заданий с прочтения текста, предъявляемого в задании?
    5. Что необходимо знать и уметь для заполнения пропусков в текстах в первом задании, во втором задании, в третьем задании?

    Экзамен ЕГЭ проверяет:

    • грамматические навыки базового уровня;
    • навыки словообразования;
    • лексический запас.

    Как подготовиться к лексико-грамматической части ЕГЭ?

    • решить как можно больше упражнений по грамматике ;
    • вспомнить или освоить навык словообразования;
    • пройти тестовые варианты ЕГЭ и понять, где именно встречаются ошибки, над которыми нужно работать.

    Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.

    Для того чтобы понять, в какой форме необходимо использовать глагол be , нужно посмотреть на предложение с пропуском. Так, это предложение написано в прошедшем времени (phoned ). Соответственно, нам нужно поставить глагол be в Past Simple в отрицании. Для местоимения she эта форма - wasn’ t .

    Глагол build («строить ») - неправильный. Его вторая и третья формы - built, built. В данном предложении важно понять, стена ли кого-то строила или ее строили. Логично, что строили стену. Это значит, что здесь необходимо употребить пассивный залог во времени Past Simple . Таким образом, правильным ответом будет was built , так как пассивный залог (Passive Voice ) - это глагол be в нужной форме (в зависимости от времени) и третья форма смыслового глагола (Participle II/ V 3 ).

    Глагол become («становиться ») - неправильный. Его вторая и третья формы - became, become. Для того чтобы понять, какую форму этого глагола необходимо использовать в данном предложении, нужно выяснить, нет ли в предложении «сигнальных» слов. Такое слово есть - since , и оно указывает на Present Perfect . Правильным ответом будет форма has become .

    Слово nature («природа ») является существительным . После пропуска также стоит существительное - beauty («красота »), то есть на месте пропуска должно стоять некое определение. Роль определения в предложении обычно играет прилагательное, и от слова nature прилагательным будет natural .

    Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________ with the need to conserve these open spaces for future generations.

    visit

    Слово visit («посещать ») - это глагол . Посмотрев на слова перед пропуском - the expectations of ожидания кого-то/чего-то ») - можно понять, что нам необходимо существительное - «ожидания посетителей » (visitors ). На то, что существительное должно стоять во множественном числе , указывает отсутствие неопределенного артикля перед пропуском.

    В данном предложении пропущено подлежащее, то есть из существительного science («наука ») необходимо образовать другое существительное, способное исполнить роль этого подлежащего. Более того, новое существительное должно стоять во множественном числе , так как в сказуемое входит глагол be в форме множественного числа - are . Новым существительным будет слово scientists - «ученые ».

    • строго следуйте инструкции и внимательно читайте задание ;
    • прежде чем заполнить пропуск, внимательно прочитайте предложение и найдите «сигнальные» слова , которые подскажут вам, в какое время необходимо поставить глагол или какая часть речи требуется;
    • не оставляйте пропуски незаполненными , даже если вы не знаете правильный ответ;
    • пишите четко и аккуратно .

    Список литературы

  • Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). - Просвещение, 2012.
  • Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2009.
  • Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2010.
  • Музланова Е.С. 120 учебно-тренировочных заданий для подготовки к ЕГЭ. - АСТ, 2010.
  • Correctenglish.ru ().
  • Interactive-english.ru ().
  • Begin-english.ru ().
  • Домашнее задание

  • Test 1 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 6.
  • Test 6 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 9.
  • Test 3 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 28.


  • Понравилась статья? Поделитесь с друзьями!